Již dlouho se spekuluje o tom, že některou ze západoevropských bank, které si vybudovaly síť ve střední a východní Evropě, by mohl koupit globální hráč. Nejčastěji jsou zmiňovány HSBC a Citigroup.

"Je to realistický scénář. Nebyl bych překvapen, kdyby Citigroup uskutečnila velkou akvizici na starém kontinentu, kdyby koupila banku silnou v drobném bankovnictví. Mohla by to být Société Générale, Erste Bank, Raiffeisenbank či Barclays Bank," řekl Ekonomu Javed Kureishi, od letošního srpna generální ředitel a zároveň ředitel divize korporátního a investičního bankovnictví české Citibank.

NEVYUŽITÉ PŘÍLEŽITOSTI. Kureishi - Pákistánec, který v Citibank pracuje již 20 let - připomněl, že v posledních letech musela tato banka, součást Citigroup, největší skupiny finančních služeb na světě, řešit problémy s regulátory a dodržováním předpisů. Americká centrální banka jí dokonce zakázala kupovat jiné peněžní ústavy. "Bylo to pro nás těžké období, ale problémy jsme vyřešili. Příští rok začneme přemýšlet o tom, jak znovu růst. Podle mne rychle dospějeme k závěru, že klíčovou součástí nové strategie by měly být akvizice. Určitě porosteme organicky, ale uskutečníme i vybrané akvizice, nejlépe v Evropě."

Podle jeho slov nyní Citibank věnuje střední a východní Evropě velkou pozornost. V tomto regionu propásla příležitosti. "Kdybychom mohli čas vrátit zpět do počátku 90. let, postupovali bychom jinak."

Ekonomicky a politicky stabilní Česká republika je pro Citibank důležitou zemí, zdůraznil. V regionu SVE, Blízkého východu a Afriky, který v bance zahrnuje několik desítek zemí, je Česko čtvrtým nebo pátým nejvýznamnějším trhem. V bance existuje pocit, že u nás pravděpodobně investovala příliš málo. Nyní to hodlá napravit.

SLUŽBY PRO ASIJSKÉ INVESTORY. Na tuzemském trhu podnikového bankovnictví má Citibank podíl zhruba 5 %, který by do tří let chtěla zvýšit na 7,5 %. Růst by měly všechny tři úseky podnikového bankovnictví - služby pro malé a střední podniky, pro velké mezinárodní a místní společnosti a investiční bankovnictví.

"Podíváte-li se na vývoj české ekonomiky, nelze nebýt ve finančních službách pro malé a střední podniky. Ty se stávají většími, zkušenějšími, začínají kupovat jiné firmy a expandovat v regionu. Tato kategorie podniků je v Česku nejrychleji rostoucím segmentem. Citibank v něm ročně přibývá 200-300 klientů," uvedl Kureishi. Poukázal na to, že se v naší zemi viditelně daří také velkým firmám, ať už je to ČEZ, Agrofert či Mittal Steel.

Citibank poskytuje v Česku služby nadnárodním firmám, kterých nyní do střední a východní Evropy přichází mnoho, včetně společností z Dálného východu. Korejci investují do automobilového průmyslu, Hyundai uvažuje o výstavbě velké automobilky na Ostravsku. Kureishi očekává, že tuto korejskou společnost by následovala řada jejích dodavatelů, kteří by v Česku také ote-vřeli své závody. Součástí strategie české Citibank pro rok 2006 je začít se věnovat tomuto segmentu, poskytovat finanční služby japonským a korejským společnostem, s nimiž má americká skupina vztahy v jejich rodných zemích.

Český trh podle šéfa Citibank roste. Zesílená konvergence se starými členy EU a expanze podniků přinesou více financování akvizic, více operací podnikového a investičního bankovnictví. Americká banka chce přitom využít své přítomnosti v regionu, globálních produktů i kvalitních zaměstnanců.

V RETAILU PO SVÉM. "Drobné bankovnictví je pro nás také velmi důležité. Nemyslím si, že jsme v něm odvedli zvláště dobrou práci. Možná jsme přišli na český trh pozdě, možná jsme neměli vhodné lidi, správnou strategii. Uvědomujeme si to, přijali jsme některá tvrdá opatření, přivedli jsme nejlepší lidi," prohlásil Kureishi.

"Souhlasíte s názorem některých expertů, že má-li být retailové bankovnictví výnosné, musí mít banka tržní podíl 8 až 10 procent?" zeptal se Ekonom. Podle Nizozemce Berta Piljse, ředitele retailové divize české Citibank, to možná platí, pokud má banka obchodní model založený na pobočkách, což je případ většiny peněžních ústavů v Česku. Na rozdíl od Maďarska či Polska Citibank v Česku zatím žádnou banku nekoupila. Proto u nás aplikuje specifickou strategii růstu.

Od strategií konkurentů se liší tím, že není založena na rychlém růstu počtu poboček. Citibank využívá kanály jako telefon, internet a nabízí produkty - například kreditní karty, jejichž prodej nevyžaduje pobočkovou síť. Prodej těchto karet za poslední rok ztrojnásobila. "K tomu, abyste se stali velice ziskovými, nepotřebujete tržní podíl 10 procent. Pokud se však chcete stát skutečně velkými a dominantními, souhlasím s tím, že je třeba mít více poboček," řekl Piljs. V roce 2006 bude česká Citibank do retailu investovat více než za uplynulé tři roky a chtěla by dosáhnout tržního podílu 3 %.

Související