Bohatství každé firmy spočívá v kvalitě a kreativitě jejích pracovníků a také v jejich schopnosti řešit pracovní a manažerské problémy, které před ně staví každodenní praxe. Pro přípravu lidí, kteří by vyhovovali této tezi, se v posledním desetiletí rozšířilo manažerské vzdělávání, nabízené nejrůznějšími subjekty. V ČR je k 30. 3. 2003 registrováno 6724 subjektů, které mají jako hlavní nebo vedlejší náplň poskytování manažerského vzdělávání nejrůznějšího zaměření a kvality. Vrcholem manažerského vzdělávání jsou kurzy zahrnuté obecně do typologické skupiny - vzdělávací programy MBA.

Ty jsou zpravidla zakončeny nejrůznějšími tituly, z nichž namátkou je možné vybrat MBA, executive MBA, e-MBA, dipl.-MBA, Dr-MBA a jiné. Společným jmenovatelem tohoto typu vzdělávání je profesní příprava určená manažerům ve středních a vrcholových manažerských pozicích, která je zaměřena na praktické osvojování získaných znalostí a dovedností v každodenním firemním režimu. V České republice poskytuje MBA vzdělávání 14 subjektů, z nichž 11 je přímo spojeno se stávajícími vysokými školami a další 3 subjekty nabízejí MBA programy v rámci své obecně prospěšné činnosti nebo podnikatelské aktivity.

Jednotlivé manažerské školy nabízející MBA vzdělávání lze typologicky rozdělit podle zaměření na 3 klíčové parametry: kvalita studia, délka studia a cena za studium.

Na základě těchto tří parametrů lze manažerské školy MBA na českém edukačním trhu dále rozčlenit do tří skupin:

- První skupinu představují manažerské školy, které nabízejí "levné" manažerské studium v cenovém rozpětí 100 000 až 200 000,- Kč, v časovém intervalu 1 až 1,5 roku studia a v kvalitě, která se odvozuje od partnerské organizace. Ta se pohybuje většinou v žebříčku manažerských škol světa mezi 250. až 500. místem z celkem 1273 existujících manažerských škol na celém světě. Studenti, kteří se rozhodnou pro studium na školách z této skupiny, požadují titul MBA (tedy "papír" jako doklad o studiu) v co nejkratším čase, a je jim v podstatě jedno, zdali tímto studiem získají průměrné či méně kvalitní poznatky. V ČR do této kategorie patří 7 ze 14 subjektů nabízejících MBA.

- Druhá skupina reprezentuje manažerské školy, které nabízejí studium MBA v ceně od 200 000 až do 450 000,- Kč s délkou studia od 1,5 až 2 roky. Kvalita studia je odvislá od pozice manažerské školy ve světovém žebříčku, která se pohybuje mezi 150. až 250. místem. Tento typ školy vyhledávají studenti, kteří chtějí získat "přiměřené" manažerské schopnosti, dovednosti a praktické zkušenosti za přiměřenou cenu. Do této kategorie v ČR patří 5 poskytovatelů MBA vzdělávání.

- Třetí skupinu manažerských škol představují ty subjekty, které poskytují studium v délce 2 až 3 roky, což je podle světové asociace manažerských škol AMBAS optimální délka pro proškolení manažerů, kteří chtějí odpovědně, profesně a eticky kultivovaně zastávat patřičné manažerské funkce v praxi. Této délce studia je úměrná cena pohybující se v intervalu 450 000 až 600 000,- Kč. Tato cena reflektuje i skutečnost, že vzdělání poskytuje subjekt, který je zařazen do TOP 100 manažerských škol světa a současně do TOP 100 manažerských škol Evropy. V ČR do této kategorie patří 2 subjekty - Open University v ČR a CMC Graduate School of Business Čelákovice.

Uvedená typologie nabízí prostor pro ty, kteří hledají špičkové manažerské vzdělání pro své současné nebo v budoucnu předpokládané topmanažerské profese. Ale též pro zájemce, kteří chtějí relativně levně a v krátkém čase získat doklad o studiu a titul MBA s tím, že předpokládají, že se jich nikdo nebude ptát na to, kde a od jakého poskytovatele tento titul získali (obdoba maturitní zkoušky).

Tento informativní článek záměrně nevyjmenovává jednotlivé manažerské školy. Ale ten, kdo by je chtěl k jednotlivým kategoriím přiřadit, má možnost zalistovat na webovské stránce www.eurocampus.cz, kde jsou jednotliví poskytovatelé podrobně hodnoceni.

 

Doc. Ing. Milan Kašík, CSc., RNDr.Ludvík Čichovský, CSc,

MBA, Open University v ČR

Související