Překvapením může být už skutečnost, že se někdo rozhodne postavit zcela novou automobilku. Nejméně posledních šest let se totiž neustále mluví o tom, že celková kapacita evropského automobilového průmyslu je nadbytečná a zhruba pětina závodů by naopak měla zmizet.

Jenže zároveň platí, že efektivněji se auta vyrábějí ve zcela nových továrnách. A značky Jaguar a Land Rover, které v rámci koncernu Ford sotva živořily, se s novým indickým vlastníkem vydaly na vzestupnou dráhu, takže jim původní britské provozy nestačí.

Postavit automobilku "na zelené louce" však už v západní Evropě prakticky není možné, a to pro naprostý nedostatek zelených luk i domorodců, kteří by v automobilkách chtěli pracovat. Skupina Jaguar Land Rover se tedy vydala hledat novou šanci v zemích střední a východní Evropy.

Do finále boje o investici za zhruba 50 miliard korun postoupily Polsko a Slovensko. Továrna by ročně měla vyrábět 200 tisíc (v konečné fázi až 300 tisíc) luxusních aut.

Na konci letošního července přinesl list The Sunday Times zprávu, že Jaguar se s největší pravděpodobností rozhodne pro Polsko. Novinám to údajně prozradil vysoce postavený zdroj z automobilky. Nyní se však zdá, že buď si někdo vymýšlel, nebo šlo o pokus, jak Slováky a Poláky přimět k dalšímu vylepšení nabídky.

Momentálně vítězí Slovensko, jehož vláda uzavřela s automobilkou předběžnou dohodu o výstavbě nového závodu u Nitry. Toto rozhodnutí se může jevit jako překvapivé, neboť na západním Slovensku již tři automobilky stojí. Polsko je navíc tradičním britským oblíbencem a kromě investičních pobídek nabízelo i dostatek pracovníků a mnohem větší domácí trh.

Jenže pro Slovensko hovoří zkušenosti všech tří automobilek, které již v zemi působí, dále využívání společné evropské měny, kvalitní dodavatelé, infrastruktura i školství. A také politická a sociální stabilita, pragmatické, v ekonomické oblasti předvidatelné a proevropské chování slovenských vlád.

V Bratislavě tedy mohou slavit "investici desetiletí". Ale země, která je již nyní mimořádně závislá na automobilovém průmyslu, se na něm stane ještě závislejší. Navíc půjde o čtvrtou automobilku v západní části státu, což může přispět k prohloupení rozepří mezi metropolí a Košicemi.

Nicméně tato rizika nejsou fatální, neboť výrobní program slovenských automobilek bude velice pestrý. Půjde o paletu značek a tříd (od minivozů až po luxusní SUV), přičemž není pravděpodobné, že by příští krize postihla všechny najednou.

A na východním Slovensku budou bezpochyby působit firmy, které rovněž budou na automobilky nějakým způsobem navázané.

Související