V ruce drží karty, se kterými prakticky nikde na světě nemůže prohrát. Jsou to ty platební. Mark Barnett řídí operace společnosti Mastercard, globálního zprostředkovatele plateb mezi obchodníky a bankami, ve všech evropských zemích. Firma má za sebou citelný růst, její hodnota se za posledních 10 let zdesetinásobila. Nejrychlejším vzestupem prošla od vypuknutí pandemie covidu. „Prospěl nám celosvětový odklon od hotovostních plateb způsobený vládními restrikcemi,“ říká v rozhovoru pro Ekonom. Do firmy přišel před 18 lety z poradenské firmy KPMG, prezidentem Mastercardu pro Evropu je od loňska.

Společnost spolu s konkurenční Visou dominuje trhu platebních karet. S výjimkou Číny, která domácí trh chrání pro státní firmu UnionPay, stojí globální duopol Mastercardu a Visy za více než 70 procenty světových karetních transakcí. Obě firmy patří mezi klíčové světové korporace, v indexu největších amerických podniků S&P 500 jsou v první dvacítce pořadí například mezi společnostmi jako Tesla či Amazon.

Před pár dny vzbudil ve světě poprask výpadek komunikačních platforem WhatsApp či Facebook. Může se to stát i systémům, na kterých běží Mastercard?

Sociální sítě nejsou součástí národní kritické infrastruktury. Když ale selže platební systém, je to úplně jiná situace. Naše systémy jsou proto mimořádně odolné a zajištěné. Jejich jakékoliv selhání je prakticky nemožné.

Obrat Mastercardu se za posledních 10 let ztrojnásobil, zisky zečtyřnásobily. Co žene firmu tak rychle nahoru?

Řekl bych, že je to o dvou zásadních věcech. Obecně se dlouhodobě snižuje poměr hotovostních plateb ve světě a covid to ještě umocnil. Mohutná akcelerace digitalizace vyvolaná pandemií nastoupila zejména v posledním roce a půl. To samozřejmě proměnilo celý obchod, rozvinuly se například bankovní platební aplikace, které dále zrychlily náš růst. Druhý zásadní moment pochází zevnitř společnosti Mastercard, je to čím dál hlubší diverzifikace našeho podnikání. Výrazně jsme se posunuli od toho, že jsme jako před lety čistě platební společnost. CEO globální Mastercard Michael Mielbach má před sebou strategický plán: chce, abychom i nadále posilovali svoji pozici jako servisní organizace pro naše klienty. Tržby z těchto činností mají dosáhnout až poloviny příjmů, nyní je to zhruba třetina.

Měníte strukturu příjmů, diverzifikujete i vaše zákazníky?

Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.