Zhruba v době, kdy poslanci debatovali o České národní bance, vyprošťovali v Suezském průplavu obří tanker, který Suez najetím na mělčinu zablokoval. Ač se to vůbec nezdá, mezi oběma událostmi existuje souvislost. Inflace.

Prudký růst cen ropy, jenž v důsledku blokace průplavu okamžitě nastal, ilustruje, jak zranitelný je mezinárodní obchod. Mohutná plavidla ovšem průplavem přepravují nejen barely, ale i suroviny či kontejnery. Desetina světového obchodu se uskutečňuje právě skrze Suez. Už nyní přitom globální ekonomické zotavování způsobuje silné inflační tlaky nejen v přepravě, ale i v samotné výrobě. Související přetížení mezinárodní přepravy, po výpadku loňského prvního pololetí, ji totiž notně prodražuje. Německé a české podniky se tak potýkají s nákladnější mezinárodní kontejnerovou přepravou či s výpadky v asijských dodávkách.

Evropským průmyslovým výrobcům se nedostává oceli, plastů či třeba čipů. V Česku letos kvůli tomu omezují či zastavují svoji výrobu největší automobilky jako Škoda či TPCA. A to v době, kdy vyhlížejí markantně sílící poptávku, kterou zapříčiní vakcinace podstatné části globální populace. Výsledkem omezených dodávek a sílící poptávky je značný tlak na růst cen průmyslových vstupů, který se zatím jen z menší části promítá do růstu cen finální produkce.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se