Pandemie nového koronaviru sice už přibližně rok hýbe domácí i světovou ekonomikou, samotnému sektoru pojišťoven a jejich hospodaření se však krize minimálně zatím do značné míry vyhýbá. "Z pohledu stability sektor ohrožený není," řekl během debaty Hospodářských novin pořádané v rámci projektu Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna Martin Diviš, generální ředitel Kooperativy. V průběhu diskuse účastníci probrali i technologické změny, které v odvětví probíhají, i případný vliv pandemie na ceny pojištění. "Finanční krize v roce 2008 byla daleko horší," uvedl Jiří Doubravský, provozní ředitel Generali Česká pojišťovna.

Tlak na ceny pojistek

Podle Diviše pojišťovny mají tu výhodu, že nejsou z hlediska dopadů pandemie a opatření proti šíření nákazy v takzvané první linii, na rozdíl od jiných částí ekonomiky, jako jsou cestovní ruch, hotely či pohostinství.

S tím souhlasí i další z účastníků diskuse − předseda představenstva České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát. "Pojišťovnictví má tu výhodu, že řada firem platí rok dopředu," podotkl a dodal, že z toho důvodu pojišťovny loňský rok na svém hospodaření ještě významnější dopady nepocítily. Stejného názoru byl i Jiří Doubravský, provozní ředitel Generali Česká pojišťovna: "Strukturální dopad na celé odvětví budeme pozorovat letos."

106 miliard

korun činil ke konci třetího čtvrtletí minulého roku celkový objem smluvního pojištění podle údajů České asociace pojišťoven. Meziročně došlo k nárůstu o 3,6 procenta.

Ale už v průběhu minulého roku se objevovaly náznaky, že mohou přijít horší časy. Podle Besperáta byly dopady pandemie nejvíce vidět u firem podnikajících v oblasti dopravy, zejména pak té autobusové. "Řada firem již loni rušila smlouvy a dávala svá auta do depozit," poznamenal Besperát z České podnikatelské pojišťovny. Situace může vyústit až v to, že v průběhu letoška porostou pohledávky za pojistné, jelikož řada podnikatelů může mít problémy s jejich placením.

Zvýší se také tlak na ceny pojistek. U průmyslových podniků se situace začala měnit na podzim, tedy v období, kdy podnikatelé zahajují výběrová řízení na obnovení pojistek.

"Klienti budou přesněji specifikovat rozsah požadovaného pojištění," řekl Doubravský. Na druhou stranu se však domnívá, že díky očkování by mohlo již letos dojít k návratu podnikatelské aktivity do normálu.

I z toho důvodu se pojišťovny nevyhýbají uzavírání pojistek proti insolvenci s cestovními kancelářemi. "Je to o naší důvěře v to, že se tento sektor začne vracet," řekl Doubravský. Stejně tak věří, že dojde k oživení trhu s cestovním pojištěním. To bylo loni kvůli omezení cestování využívané minimálně.

Investice do nových technologií

Podle Diviše z Kooperativy měla pandemie spíš než na hospodaření dopad na jejich provoz. "Měli starosti, jak zabezpečit servis pro klienty, uzavírání pojistek, hlášení pojistných událostí a také jejich likvidaci," prohlásil.

Nová situace si vyžádala i urychlení přechodu pojišťoven do on-line prostředí. "Již v první vlně pandemie došlo k akceleraci digitalizace ze strany pojišťoven," řekl Jiří Havrlant, výkonný ředitel finančněporadenské společnosti Chytrý Honza. Ta patří v oblasti zprostředkování pojistek, hypoték a investic mezi nejvýznamnější hráče na tuzemském trhu.

S Havrlantem souhlasí Doubravský z Generali Česká pojišťovna, kde je zodpovědný právě za oblast digitální transformace. "Covid nás nakopl," poznamenal a dodal, že rutinní úkony už přestanou dělat lidé, což zefektivní byznys pojišťoven. "Zavádění nových technologií, jako jsou umělá inteligence či chatboti, jsou v současnosti na denním pořádku," řekl.

Podle Diviše byl v minulosti nástup nových technologií a softwarových řešení v pojišťovnictví pomalejší. Důvod byl zejména ten, že interakce mezi pojišťovnami a klienty není tak častá jako u bank, kde jsou například mobilní aplikace a sjednávání produktů on-line běžnou věcí již řadu let. "Kdybyste se mě loni v lednu zeptali, jak jsou pojišťovny připravené na uzavření poboček, tak bych odpověděl, že nevím," řekl Diviš a upozornil, že digitalizace se netýká jen sjednávání smluv, ale například i likvidace pojistných událostí. "Dochází k omezení lidského kontaktu," uvedl.

Změny probíhají také v oblasti analýzy dat. Z nich se mohou pojišťovny dozvědět o svých klientech více informací a lépe pak zacílit či připravit na míru nabídku pojistky. "Ve chvíli, kdy zasíláme klientovi dopis o obnově pojistky, mu zároveň můžeme nabídnout další služby," řekl Besperát z České podnikatelské pojišťovny. Podle něj také díky lepší práci s daty mohou kvalitněji komunikovat s klienty i poradci v call centrech.

Na druhou stranu, experti se shodli, že stále je dost lidí, kteří dávají přednost osobnímu kontaktu. Například proto, že neumí příliš pracovat s moderními digitálními nástroji. To je příklad zejména starší generace.

Změní se ceny pojištění motorových vozidel?

Loňský rok měl dopad na trh s pojištěním motorových vozidel. Kvůli karanténním opatřením a například i kvůli tomu, že lidé nemohli jezdit na dovolenou, musely pojišťovny proplácet méně škod kvůli nižšímu počtu dopravních nehod.

"Hodně to bylo zřetelné zejména v první vlně pandemie," řekl Jakub Strnad, předseda představenstva Pillow pojišťovny. Ta hodlá ve vyúčtování za minulý rok vracet svým klientům část zaplacených pojistek, jelikož jejich cenu počítá nejen podle kvality řidiče, ale také podle počtu ujetých kilometrů.

Experti se však shodli, že na levnější cenu pojištění motorových vozidel se zákazníci do budoucna těšit nemohou. "Jeden rok neovlivní cenu pojištění, ať už povinného či havarijního, z hlediska statistických modelů, které stojí na dlouhodobých datech," poznamenal Diviš z Kooperativy. Jako důvod uvedl mimo jiné rostoucí náklady na náhradní díly a opravu aut.