Telematické prvky a systémy nacházejí u českých dopravců stále častější uplatnění. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory pracuje s telematikou při správě vozových parků 35 procent českých firem – o dvě procenta více, než ukázal stejný průzkum v loňském roce a rovněž o dvě procenta tak převyšují průměr zemí EU.

Firmy v Česku používají telematiku hlavně ke snížování nákladů na vozový park. Podle průzkumu tak činí polovina z dotazovaných firem, které tyto nástroje využívají. Více než třetina společností pak k prevenci zneužití vozidel nebo k jejich lokalizaci a zlepšení bezpečnosti provozu. „V ostatních zemích EU slouží telematické systémy převážně k lokalizaci vozidel, zvýšení efektivity provozu a jeho bezpečnosti. Rozdíl je také v důrazu na ekologii. Zatímco v Česku slouží telematika ke snížení dopadů vozidel na životní prostředí jen u 13 procent firem, ve zbytku EU klade na ekologii důraz čtvrtina společností,“ přibližuje výsledky průzkumu Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval.

Lehká užitková vozidla na špici

Podle průzkumu Arval Mobility Observatory využívají telematická zařízení v Česku nejvíce velké firmy u lehkých užitkových vozů. Mají tak k dispozici knihu jízd, přehled o poruchách i pomoc dispečinku v případě nehody. „Telematiku v lehkých užitkových vozech má v tuzemsku každá třetí firma a nejvíce ji využívají společnosti nad 500 zaměstnanců, ve kterých jsou v provozu téměř dvě třetiny vozidel s těmito systémy. Ve zbytku EU je to jen polovina,“ říká Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval a dodává: „Ostatní evropské země naopak vedou v telematice u osobních vozů, využívá ji téměř třetina firem, v Česku je to jen čtvrtina.“

Co brání širšímu využívání?

Společnosti, které telematiku nevyužívají, uvádějí jako hlavní důvody pro její nepořízení pochybnosti o návratnosti investice a o užitečnosti získaných údajů. Podle průzkumu se takto vyjádřila více než polovina respondentů, v ostatních zemích EU pak něco přes 40 procent dotazovaných. České firmy naopak netrápí možné narušení soukromí řidičů, které je s využíváním telematických systémů spojené. Jako důvod pro nepořízení ho uvedlo pouhých 15 procent respondentů, zatímco v zahraničí to bylo 38 procent.

Na telematiku sází i pojišťovny

Zkušenosti s telematikou má například Uniqua pojišťovna, která poskytuje svým již 16 tisícům klientů telematickou asistenci SafeLine. Ta například počítá pojistné podle počtu ujetých kilometrů nebo druhů používaných komunikací. Především je určena k nouzové asistenci, jak přibližuje Eva Svobodová z pojišťovny. „V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu kolizi a ihned se zapojí do řešení – telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tato funkce se osvědčila loni celkem 115krát, letos už více než sedmdesátkrát.“

Související