Velká cena České republiky silničních motocyklů chybí v předběžném kalendáři mistrovství světa na příští rok. V obvyklém termínu závodu na brněnském Masarykově okruhu na začátku srpna je v kalendáři volné místo na doplnění. Podle promotéra šampionátu je důvodem prozatímní absence Brna špatná kvalita povrchu trati.

"Mluvíme s nimi už řadu let a vždy požadujeme, aby na okruhu byly provedeny některé úpravy, zejména povrchu. A na poslední bezpečnostní radě jsme se rozhodli, že budou povinné," uvedl šéf promotérské společnosti Dorna Carmelo Ezpeleta v tiskové zprávě s tím, že česká strana nedokázala úpravy vzhledem ke krajským volbám garantovat.

"Proto jsme se rozhodli nezařadit Brno do kalendáře a počkat, zda změny udělají. Pokud ne, zařadíme do kalendáře náhradního pořadatele," podotkl Ezpeleta. S promotérem seriálu jedná spolek města a kraje, který letos závod již počtvrté pořádal. Stejně jako dříve představitelé z Automotodromu Brno však má často problémy s platbou takzvaného zalistovacího poplatku.

Jihomoravský hejtman Bohumil Šimek (za ANO) napsal, že by vyjádření ponechal na primátorce Brna Markétě Vaňkové (ODS). Šimek ve funkci po říjnových volbách končí a ve středu ho vystřídá nový hejtman. Vaňková zatím nebyla zastižena.

Budoucí jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) řekl, že se v celé věci teprve orientuje a více informací nemá. "Mám ale pocit, že se za tento rok neudělalo nic pro to, aby se příští rok připravil a aby se jednalo o dalších ročnících od roku 2022 a dál," řekl Grolich, který má zájem Velkou cenu v Brně zachovat. Záleží ale na podmínkách, které nyní nejsou podle něj jisté.

Na nekvalitní povrch na Masarykově okruhu si letos stěžovala řada jezdců, byl i příčinou několika pádů. "Brno je v kalendáři dlouhou dobu a je to důležitá Velká cena. Důležité jsou ale také bezpečnostní otázky. Pokud nebudeme mít jistotu, že změny udělají, nemůžeme ho do kalendáře zařadit," podotkl Ezpeleta.

Velká cena v Brně byla v uplynulých letech opakovaně v ohrožení. Hlavním důvodem byla její ztrátovost vlivem zalistovacího poplatku, který v posledních sezonách překročil 100 milionů korun. Spolek měl smlouvu na pět ročníků, letos se mělo jet popáté, původně za poplatek 120 milionů. Kvůli koronaviru ale nemohli na akci diváci, a proto se zástupci spolku dohodli s Dornou, že se letos závody bez diváků pojedou za jeden milion eur (asi 27 milionů Kč) a ročník s diváky bude příští rok stát šest milionů eur (asi 162 milionů Kč). Na oba ročníky město i kraj shodně schválily příspěvek po 60 milionech. Stát by měl na obě akce dát 85 milionů.

Bez brněnského závodu má kalendář na příští rok 19 dílů. Tradičně se začne na konci března v Kataru, poté se pojede v Argentině, USA a následně se seriál přesune do Evropy. V polovině července by se mělo jet ve Finsku, kde však stále není homologovaná trať. Následně je v kalendáři volné místo a dále se pojede 15. srpna v Rakousku. Závod na Red Bull Ringu v posledních letech tradičně navazuje na Brno.