Námořní doprava zažívá období pokračujícího růstu. Poptávku na dlouhých trasách táhne potřeba „ucpat díry“ po výpadcích v době pandemie. Snížená kapacita v transpacifickém provozu i na trase Dálný východ – Evropa posunuly úroveň sazeb na spotovém trhu v posledních dvou týdnech dále. Šanghajský index SCFI u zásilek z Dálného východu se od té doby vyšplhal o sed, procent na více než 1183 bodů. Světový index kontejnerů a index Baltic Sea Freightos, které mapují i ​​oblasti plavby v Atlantiku a zpáteční dopravu na Dálný východ, vzrostly o 5,7 procenta a 4,6 procenta. O vývoji na moři informoval Svaz spedice a logistiky ČR.

S ohledem na silnou poptávku dovozců z USA, kteří doplňují své zásoby na podzimní a zimní sezónu, spotová sazba SCFI (Shanghai Containerised Freight Index) u zásilek z Šanghaje na západní pobřeží USA opět vzrostla o 9,4 procenta na rekordní úroveň 3 440 USD / FEU. Vyšší ceny také zasáhnou dopravu z Dálného východu do severní Evropy, jak uvádějí zasvěcenci trhu. Skutečné přírůstky značně překročily index plus tři procenta na trase (podle SCFI). Nejlevnější sazby za spolehlivé služby se od konce července zvýšily o 200 až 300 na nejméně 1400 USD / FEU. Protože je však nabídka prostoru velmi zúžená, dopravci by někdy mohli účtovat 1700 až 1800 USD.

Mezitím někteří analytici zvyšují své odhady pro světový kontejnerový provoz s ohledem na rychlé zotavení od druhého čtvrtletí. Dánská společnost pro průzkum trhu Sea-Intelligence očekává, že celosvětový objem nákladu ve třetím čtvrtletí téměř dosáhne úrovně předchozího roku (mínus 0,1 procenta ve srovnání s předchozím rokem). Pokud bude ve čtvrtém čtvrtletí pokračovat současný trend, odborníci se dokonce domnívají, že je možné meziroční zvýšení o dvě procenta. Britská výzkumná firma MSI také zvýšila svou prognózu objemu, ale celkově je opatrnější. Namísto snížení o 7 až 10 procent se očekává pokles provozu minus pět procent za celý rok. MSI varuje, že zotavení se bude velmi lišit v závislosti na tom, kam se plavíte. Zejména na trasách na indický subkontinent a Latinskou Ameriku zaostává vývoj kvůli pandemii. Ve třetím čtvrtletí zde MSI ve srovnání s předchozím rokem očekává pokles o 16 až 20 procent.

Podle výzkumného oddělení hamburské lodní společnosti Peter Döhle byli jak dopravci, tak i přepravci nedávno překvapeni rychlým nárůstem objemů na hlavních trasách z Asie do Severní Ameriky a Evropy. Je možné, že mnoho dovozců navyšují svoje zásoby mnohem více, než by se očekávalo, aby měli větší bezpečnostní rezervu, pokud dojde znovu k přerušení dodavatelského řetězce v důsledku pandemie, píše Peter Döhle ve své zprávě o námořní kontrole.

Situace v evropské pobřežní námořní dopravě kusového i hromadného nákladu zůstává výrazně pod očekáváním. Po oživení charterové činnosti pro přepravu obilí z Černého moře začátkem srpna je nyní opět prázdno, jak říkají jednomyslně makléři. Evropský short sea index (EUSSIX) a průmyslové služby BMTI minulý týden mírně poklesly na 15,01 bodu, což je o 18 procent méně než před rokem. Index Istfix pro denní výnosy short sea plavidel zveřejněný v Istanbulu se nedávno mírně zvýšil na 379 bodů – ve srovnání s předchozím rokem to však odpovídá poklesu o 25 procent. 

Související