Silniční dopravci na celém světě čelí v letošním roce bezprecedentním finančním ztrátám. Obor těžce postihla opatření na boj s pandemií nemoci covid-19 a následný hospodářský pokles.

Aktuální průzkum Mezinárodní unie silniční dopravy IRU ukázal, že více než 3,5 milionu provozovatelů silniční nákladní dopravy očekává průměrný pokles obratu o 18 procent v celkové výši 551 miliard eur. Obor je zasažen zejména na Středním východě a v severní Africe, kde se očekává propad o 22 procent a v Asii s 21 procenty. Evropští dopravci musí počítat s poklesem o 64 miliard eur, což představuje pád o 17 procent. Ještě horší situace s více než 30procentním poklesem může nastat v Argentině, Číně a v Íránu.

Vývoj tíživě dopadá i na silniční přepravu osob, kde se letos jen v Evropě očekává ztráta 81 miliard eur, což představuje 57 procent ročních příjmů osobních dopravců. Nejvíce bude postižena turistická přeprava autokary, kde propad dosáhne 82 procent a meziměstská autobusová přeprava se 70procentním pádem. V řadě očekávaných ztrát následují firmy poskytující taxislužby, které očekávají ztráty ve výši 60 procent a městští autobusoví dopravci s 42 procenty.

Nákladní i osobní dopravci uvádějí, že dopady opatření zavedených během koronavirové krize jsou větší, než pomoc, kterou obdrželi od svých vlád. IRU v této souvislosti zveřejnila desetibodový plán obnovy učený vládám zemí a bankám. Plán zahrnuje finanční i nefinanční opatření na podporu provozovatelů silniční dopravy, usnadnění pohybu osob a zboží a podporu globálního oživení. Dosud však bylo pro zlepšení situace učiněno jen málo a v některých případech vůbec nic, uvádí IRU.

„Řada vlád sice upravila předpisy a ohlásila podpůrné balíčky, ale podrobnosti jsou pro provozovatele silniční dopravy spíše neurčité," říká Umberto de Pretto,“ generální tajemník IRU. „Náš výzkum ukázal, že je třeba zavést okamžitá opatření, která odpovídají rozsahu současné situace.“

Související