Firma Aero Vodochody s maďarským většinovým vlastnictvím může v budoucnu zásobovat středoevropský trh vojenskými výcvikovými i dopravními letouny, tvrdí maďarský týdeník HVG. Týdeník podrobně popsal širší souvislosti nákupu Aera Vodochody maďarským podnikatelem Andrásem Tomborem.

Podle HVG je za obchodem snaha premiéra Viktora Orbána postoupit ve shromažďování moci na další úroveň. Orbán chce poskytnout sobě věrným z prostředí byznysu další výhodné obchodní příležitosti a zároveň se snaží upevnit postavení své země jako silného regionálního hráče. Jedna napůl maďarská společnost už dokáže dopravit vlakové vagony z Egypta přes Maďarsko až na Kubu, do maďarských rukou se dostávají mnohé zahraniční památníky, které pomohou jako vyhledávané turistické cíle upevňovat národní sounáležitost a zároveň přinesou zisk svým provozovatelům, a nyní tento středoevropský stát disponuje i renomovanou společností na vývoj a výrobu armádních letounů. Pojítkem těchto zdánlivě nesouvisejících zpráv je, že v nich figurují aktéři, kteří dopomáhají maďarskému předsedovi vlády k vytoužené regionální dominanci.

Premiér Viktor Orbán přináší maďarský kapitál na regionální průmyslový trh, s maďarským kapitálem vstupuje do globálních obchodů a maďarský kapitál investuje do splnění svých národně-politických cílů.

Toto současné dění ale není přirozenou expanzí silné maďarské ekonomiky na zahraniční trhy. Proces, kterým se z Maďarska stává významný středoevropský hospodářský hráč, je řízen centrálně. Investoři, kteří k tomuto postupu Orbánovi dopomáhají, mají mnohdy jistotu státních zakázek a expanze přináší vidinu profitu nejen vládě, ale i podnikatelům vládě blízkým.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se