Česko se v průběhu několika posledních let dostalo na světovou špičku v oblasti vývoje virtuální reality. Obor, kde si uživatelé na hlavu nasazují speciální brýle, aby se mohli ocitnout v trojrozměrných světech a skrze gesta a pohyby s nimi interagovat, přitahuje každý rok miliardové investice a i přes počáteční skepsi se začíná pomalu rozjíždět. V loňském roce se v tomto odvětví protočilo 11,5 miliardy dolarů a do pěti let by se tato suma mohla vyšplhat až ke stovce.

Česku má zástupce prakticky každá podoblast virtuální reality. Holešovická společnost VRgineers vyvíjí jedny z nejpokročilejších zobrazovacích brýlí, které využívají světové automobilky nebo letecký průmysl. Golem v pražském hračkářství Hamleys je zase jednou z největších atrakcí v oblasti virtuální reality na světě. Vývojáři z firmy Etnetera pak v Horních Počernicích provozují Virtuplex, největší testovací virtuální prostor v Evropě. Týmy z NHL využívají virtuální kluziště − Sense Arenu. Jak jsme psali v minulém vydání týdeníku Ekonom, firma CREAL vytváří revoluční displej, jenž by měl výrazně zlepšit obrazový vjem.

Opomenout nelze ani herní bestse­ller Beat Saber. Hra, kde se šviháním rukou do rytmu ve virtuálním světě pomocí světelných mečů rozsekávají kostky, překonala metu dvou milionů prodaných kopií. To se ještě žádnému titulu z oblasti virtuální reality nepodařilo. Vývojářskou společnost Beat Games nedávno koupil Facebook a udělal z ní své dvorní studio pro vývoj brýlí Oculus.

Právě Oculus hraje důležitou roli v jednom ze tří dalších českých projektů v oblasti virtuální reality, kterým se prozatím nevěnuje taková pozornost. I ony ale ve světě patří k unikátům. Přibližují vizi známou například z knihy a filmu Ready Player One, kdy lidé díky speciálním brýlím a internetu mohou vedle reálného světa žít ve světech virtuálních. Zde se potkávají s ostatními, nakupují, baví se a díky odstraněným fyzikálním limitům vycházejícím z virtuálního prostoru mohou dělat v podstatě cokoliv.

Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.