Google je u mladých lidí celosvětově jedním z nejoblíbenějších zaměstnavatelů. Loni se firmě hlásilo 2,5 milionu uchazečů o práci. A letos stejně jako v předchozích letech obsadil první příčky žebříčků nejžádanějších firem u českých studentů. Pro marketingovou manažerku z tuzemské pobočky Googlu Ingrid Popovič to přitom původně vůbec vysněná práce nebyla.

"Chtěla jsem působit v mezinárodních institucích. Když jsem se ale během studia dostala na stáž do newyorské centrály OSN, zjistila jsem, že tam jako mladý člověk nemůžu iniciovat a vést vlastní projekty. Posléze jsem šla na stáž do Googlu, který mi i v nízkém věku tuto možnost dal," líčí 30letá Slovenka, která je dnes ve firmě už šest let.

Pokud chce člověk pracovat v Googlu, jako první musí podle Popovič zaujmout jeho životopis. Loni firma dostala 2,5 milionu životopisů, z nichž najala 10 tisíc lidí. "Ráda bych vyvrátila mýtus, že jako první dostanete otázku typu, kolik míčků se vejde do letadla či autobusu. Ve skutečnosti kandidáty čekají strukturované pohovory, které se zaměřují na čtyři různé aspekty," přibližuje Popovič.

Do Googlu jí pomohlo i dobrovolnictví

Prvním z nich jsou kognitivní dovednosti, kdy se testuje logické a analytické myšlení. Dalším je zkušenost v oboru, přičemž u mladých lidí je klíčové, jak se orientují v trendech. Třetí oblastí je leadership, kdy se od uchazeče očekává podnikavost a proaktivní přístup. V neposlední řadě se sleduje charakteristika zvaná "googleyness" − jak člověk souzní s firemní kulturou a jaké má hodnoty.

"Mně hodně pomohlo, že jsem vedle studia mezinárodního byznysu a managementu ve Vídni a Bratislavě vyjela na studijní pobyty do Španělska či Austrálie, absolvovala stáže v technologických firmách Dell či Siemens a zapojila se také do několika dobrovolnických projektů," vypráví manažerka.

Dnes má na starosti vzdělávací kurzy jako Grow with Google či Digitální garáž, které firma zdarma pořádá pro veřejnost. "Jejich cílem je naučit lidi dovednosti, které mohou využít pro další růst, ať už ve své kariéře, nebo v podnikání. V Česku, na Slovensku a v Maďarsku se nám podařilo vyškolit 200 tisíc lidí, z toho 80 tisíc v Česku," líčí Popovič.

Mezi zajímavé projekty patří i Google for Startups, který pomáhá mladým firmám, či I'm Remarkable, v rámci něhož firma školí znevýhodněné skupiny na trhu práce v prezentačních dovednostech. S neziskovkou Czechitas pořádá také IT kurzy a s Jedním světem na školách zase rozvíjí kritické myšlení u žáků v méně rozvinutých regionech Česka. "Nejvíc mě na tom naplňuje a baví, že tyto projekty mají společenský dopad. Díky tomu mě práce nevyčerpává, ale dobíjí," říká manažerka.

Možnost růst je víc než jídlo zdarma

Google má přitom řadu iniciativ na podporu rovnováhy pracovního a osobního života a duševního zdraví svých pracovníků. Česká pobočka pro ně organizuje jógu, meditace či školení mindfulness, což je program na snižování stresu. Mezi oblíbené benefity patří i jídlo zdarma, masáže či PlayStation v kancelářích. "Největší benefit pro mladé lidi je ale přístup k zaměstnancům. Google vznikl ve studentském prostředí a neformální atmosféru si zachoval dodnes. Každý tak má možnost přijít s vlastní iniciativou a realizovat ji," líčí Popovič.

Vedle zaměstnání se i nadále věnuje dobrovolnictví a dobročinnosti. A ráda tyto aktivity spojuje i s cestováním. "Držím se kréda být víc než jen turista. Nejvíc mě naplňovala práce s dětmi, ať už to bylo v indických slumech, se sirotky ve Rwandě, nebo s oběťmi Černobylu na Ukrajině a v Bělorusku," vypráví manažerka, která procestovala přes 70 zemí.

Na práci v Googlu jí vyhovuje, že jí tyto aktivity umožňuje. Třeba na cestu do Rwandy si mohla vzít měsíční volno. Dobročinnosti se ale věnuje i doma. Na Slovensku tři roky jako dobrovolnice pořádala na onkologii kreativní kluby pro ženy s rakovinou. To ji inspirovalo k tomu, aby 50 centimetrů vlasů darovala na paruku pro nemocné ženy. S manželem také na dálku adoptovali dvě děti v Africe.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.