V jednotných přijímacích zkouškách na osmiletá gymnázia byla chyba, zjistilo zhruba dva týdny po tom, co je děti psaly, Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které testování připravuje a organizuje.

Chyba se týkala otázky v testu z českého jazyka a literatury, kde měli studenti ze čtyř slov vybrat to, jehož kořen se skládá ze čtyř hlásek. Podle Cermatu měla být správně pouze možnost "zabručeli", ve skutečnosti lze ale označit za správnou také možnost "rozběhla". Kořen tohoto slova obsahuje jen tři písmena, ale čtyři hlásky, jelikož se tam "ě" čte jako "je".

"Je to nepříjemná věc, nestalo se nám to za osm let ani jednou, ale bohužel se to stalo teď," komentoval to šéf Cermatu Jiří Zíka.

Za chybu podle něj může lidský faktor - únava koordinátorů přípravy testů.

Po opravě hodnocení se ze seznamu nepřijatých mezi úspěšné přesunuli dva žáci, a to ve dvou různých školách. Díky jednomu bodu navíc překročili hranici k přijetí.

Jak je možné, že se chyba do testu dostala? Nemůže rozhodit všímavější žáky, kteří kvůli tomu ztratí čas na řešení dalších otázek? Odpovídal šéf Cermatu Jiří Zíka.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Miroslav Jaroš
Pane řediteli, na Českém rozhlase na otázku, proč jste přistoupili ke ztížení matematiky jste odpověděl, že si na lehkost matematiky stěžovali ředitelé škol, na otázku, jací ředitelé jste odpověděl že vy jste mluvil jen s jedním. Příjde vám tato odpověď důvěryhodná k vysvětlení zvýšení obtížnosti matematiky?
Je pravdou, že já jsem osobně mluvil jen s jedním, nicméně, autorky testů se setkávají na seminářích s mnoha řediteli. Ti jim stesky na nedostatečné rozřazení výborných uchazečů průběžně sdělovali. Zjevně tento nedostatek ukázaly testy v roce 2017.
Jiří Zíka
Miroslav Jaroš
Na ČRO jste se též divil, proč některé školy před přijímacími zkouškami dělají jen testy a take placeným kurzům. Z celého rozhovoru vyplynulo, že jste teoretik, který s praxí moc společného nemá. Vaše odpověď, pokud by se žáci učili průběžně, nemuseli by se učit na příjímačky, je směšná, totéž řekněte vysokoškolákům před zkouškou. Jestli vy jste se učil průběžně a na zkoušky se pak nepřipravoval, klobouk dolů, jste výjimka. Nechcete už přenechat system někomu, kdo zná současnou praxi?
Z pohledu vyučování na základní škole jsem skutečně teoretik. Vyučoval jsem jen na vysoké škole. Moje sdělení směřovalo jinam. Chtěl jsem jen poukázat na to, že testy jsou koncipovány zcela jen v rozsahu látky vyučované ve škole. Škola by tedy měla být schopna žáky naučit. Vnímám ale, že nikomu nelze zakázat, aby se připravoval nadstandardně, zejména na přijímací zkoušky do víceletých gymnázií, kde je vysoký převis poptávky. Pamatuji si své přijímací zkoušky na střední školu, bylo to v roce 1968. Tehdy žádné komerční doučování neexistovalo. Musel jsem se připravit sám. Samostatnou otázkou je, zda je celá ta hysterie kolem víceletých gymnázií namístě. Možná by pomohlo zkvalitnění základních škol a pominul by důvod usilovat ve stresu o jiný typ školy. Jen na závěr připomenu, že CZVV realizuje jednotné přijímací testy jako povinnost ze zákona. My nejsme jeho tvůrci.
Jiří Zíka
Luděk Brož
Pěkný den! Média spekulují především o chybě v testu z ČJ. Osobně mi ovšem přijde jako daleko problematičtější, že některá gymnázia dala uchazečům zadání testů po prvním kole domů. Vzhledem k tomu, že se test lišil od loňského roku (CERMAT dle vlastních slov měnil nastavení obtížnosti) měli uchazeči, kteří se na druhé kolo připravovali se zadáním z kola prvního, jasnou výhodu. Myslíte, že tak státní přijímací zkoušky naplnily svou úlohu zajištění rovných šancí uchazečů?
Osobně s takovým postupem mám problém. Od loňského roku bojuji za to, abychom nemuseli testy zveřejňovat. Bohužel jsem neuspěl. Souhlasím s Vámi, pokud dvě kola neabsolvují povinně všichni, je chybou testy zveřejňovat a ponechávat je uchazečům.
Jiří Zíka
Lenka Kulhánková
Dobrý den. Testy z matematiky pro osmiletá gymnázia obsahovaly v 1. a 2. kole některé velmi podobné nebo dokonce téměř totožné úlohy (např. úloha s nahráváním CD). Vzhledem k tomu, že část škol umožnila po 1. termínu žakům odnést zadaní domů, kde si jej mohli projít v klidu s rodiči, domnívám se, že u 2. kola byli ve výhodě. Kde se stala chyba a jak zajistí Cermat, abh se neopakovala? Budoh testy zcela jiné nebo dostanou školy striktní pokyny, jak se zadáním naložit? Děkuji za odpověď.
To nezávisí jen na nás. Osobně se budu snažit o to, aby se testy neponechávaly uchazečům. Sám to považuji za prohřešek proti rovnosti podmínek.
Jiří Zíka
Benterari
Dobry den, chtela bych vedet, co ma za cil tento typ testovani deti? V ceskem jazyce jsou texty tak dlouhe,nezazivne. Otazek je mnoho a jedna poduloha za malo bodu. Jde o to deti zahrnout kvantitou? Gymnazia nabizi pripravne kurzy, ktere neodpovidaji obsahu zkousky. I vyuka ve skole je smerovana jinam nez k rychle analyze textu? Ucitele zvladaji maximalne predat neco z gramatiky. Dekuji za odpoved
Obsah ověřovaných vědomostí a dovedností je definován rámcovými vzdělávacími programy a specifikací zkoušky. Cílem jednotných testů je nabídnout ředitelům škol maximálně objektivní porovnání vědomostí a dovedností uchazečů. Šíře a struktura otázek musí být taková, aby test dokázal dobře rozřadit uchazeče na padesátibodové škále. Pokud by test snadno řešili všichni, minul by se účelem. Soudě podle psychometrických parametrů, loňské i letošní testy tento cíl dobře splnily. Rozpor mezi rozsahem vyučované látky a disponibilním časem učitele je dlouhodobě diskutován. Domnívám se, že v něm lze spatřovat jeden ze základních problému vzdělávací soustavy. Pokud učitelé nemají čas na upevňování přiměřeného rozsahu vědomostí, nemohou dosáhnout dobrého výsledku.
Jiří Zíka
benterari
Dobry den, me letosni zkusenosti z vysledku prijimacich zkousek. Na jednom gymnaziu mi byly zpristupneny pri nahlizeni do spisu pouze neopravene zaznamove archy a spravne vysledky. Na druhem gymnaziu mi ukazali opravene zaznamove archy, bez spravnych vysledku. Na jedne skole dostal syn zadani testu domu, na druhe ne. Proc nejsou dany jednotne postupy? Proc se dava nahlizet do neopravenych archu? Proc se dava nahlizet pred vyhlasenim poradi uchazecu? Dekuji za odpoved
Každý uchazeč, nebo oprávněný zástupce má právo nahlédnout do dokumentace, která obsahuje údaje rozhodné pro přijímací řízení. Postup přijímacího řízení je upraven správním řádem a kritérii, které škola vyhlásila. Souslednost úkonů nahlížení do spisů a vyhlášení není, dle mých znalostí, definována. Tzv. opravený záznamový arch je pomůckou pro ředitele škol. Byl námi vytvořen proto, aby bylo možné snadno a prakticky demonstrovat výsledek. V každém případě by měl být uchazeč seznámen se všemi rozhodnými skutečnostmi.
Jiří Zíka
Libor
Na jedné straně státní mašinérie s mnoha kontrolními komisemi, které nedokáží odhalit chybu v zadání. Na druhé straně vystresované děti, které mají pod tlakem během hodiny vyplnit bez chyb test, který může zničit celý jejich život. Opravdu si myslíte, že sloužíte dobré věci? Přitom je to celé zbytečné, teď je dětí málo a není nutné je takto třídit. Opravdu jste přesvědčen, že naše společnost potřebuje co nejvíce dětem zamezit kvalitnímu vzdělání a dostat je do montoven?
Nemyslím si, že by jednotné testy jakkoli zamezovaly kvalitnímu vzdělání. Nemají stanovenu hranici minimální úspěšnosti. Pro víceletá gymnázia, kde je převis poptávky až šestinásobný, je nutné nějaké objektivní kritérium. Navíc, výsledky testů přináší obrovské množství údajů. Jde jen o to, aby s nimi především školy začaly pracovat. Jinak musím přiznat, že i mě velmi nemile překvapilo, že tak rozsáhlý kontrolní systém chybu neodhalil. Za celých osm let se to nestalo. Je pro mě poučením, že lidé nebudou nikdy bezchybní.
Jiří Zíka
Zdeněk Wachtl
Dobrý den, jako učitel matematiky s 20i letou praxí na ZŠ a SŠ tvrdím, že ke zjištění matematických znalostí a dovedností žáků postačí okolo 5i úloh ... Můžete mi prosím vysvětlit, na co jich Cermat, při přijímacích zkouškách na SŠ, potřebuje 30? Děkuji
V testech z matematiky je použito 14 respektive 16 úloh.
Jiří Zíka
VK
Dobrý den, máma dva dotazy: a) zajímalo by mě, kdo tvoří kontrolní komise, kterým se v testech chybu nepodařilo odhalit. Kolik mají komise členů? Je v nich nějaký odborník na češtinu, například lingvista z FFUK? Pro většinu lingvistů je rozdíl mezi hláskou a písmenem jasný... b) Máte pocit, že jsou podobné (až hnidopišské) otázky pro přijetí na sš/osmiletá gymnázia podstatné? Nebylo lépe zaměřit energii uchazečů spíše praktičtějším směrem (pravopis, funční stylistika atd.)? Děkuji.
Komise jsou složeny z externích odborníků. Pro každý předmět je složení jiné. U českého jazyka jsou to v rámci komise CZVV pracovníci ústavů Akademie věd a středoškolští učitelé. Nezávislá odborná komise MŠMT je složena z pracovníků akademické sféry a NÚV. O skladbě otázek budou vedeny vždy debaty. Pohled na potřebnost či nepotřebnost vědomostí se různí. My se snažíme tvořit testy rozmanité co skladby i obtížnosti. Pro přijímací řízení je potřeba především rozřazovací funkce testu. Nicméně, každá zkušenost je poučením pro příště.
Jiří Zíka
Josef
Dobry den, proc neexistuje nejaka minimalisticka hranice, kterou kdyz zak nedosahne, bude automaticky neuspesny? Vzhledem k tomu, ze si skoly mohou vysledek testu predat (nebo to udela CERMAT), neni duvod konat zkousku ve dva dny. Podobny system existoval v 80. letech - na prihlasce dve skoly, zak vykonal zkousku na jedne a skoly si to predaly. System zkousky ve dva dny nedokaze zajistit, aby testy byly porovnatelne. U scio testu takto prisel syn prisel o10% bodu pred 8 lety pri harmonizaci.
Minimální hranici si může každá škola stanovit. Stát zatím k centrálnímu určení nepřistoupil. Já jsem osobně příznivcem jednokolových testů. Výsledky ukazují, že dopad dvou testů na konečné pořadí není významný a zátěž škol při dvoukolovém systému je extrémní.
Jiří Zíka
Benterari
Dobrý den, je možné z osmé třídy dělat zkoušky na 6.leté gymnázium? Školní poradkyně mi řekla, že se musím zeptat na ministerstvu. K zodpovězení dotazu nic podnikat nehodlá. Mohla bych tak po letošním neúspěchu dítěte věnovat rok přípravě. Syn by pak nastoupil o ročník níž a trochu si něco zopakoval. Nechci nic odkládat na devátou třídu a podstupovat znovu kolotoč domácí příprava, přípravné kurzy, najímaní soukromého učitele, protože takto příprava skutečně u většiny dětí probíhá. děkuji
Omlouvám se, ale na tuhle specifickou otázku neumím odpovědět. Obraťte se s dotazem na MŠMT.
Jiří Zíka
Karel Antonín KODEDA
Jak se dostala hrubka a další chyby, do Vámi podepsaného "instruktážního dopisu" (:-), co dělat, co vyhlašovat, co nevyhlašovat?
Bohužel, stres, snaha o co nejrychlejší odeslání. Je to jen moje osobní chyba. Věta se původně měla týkat členů komisí. Dokonce jsem v e-mailu vynechal omluvu. Spěch je špatný rádce.
Jiří Zíka
Benterari
Dobrý den, proč není hodnocení zkoušky nastaveno jednotně? Kdyby bylo nastaveno, že určité procento znamená složení zkoušky, úspěch a přijetí na gymnázium, zřizovatelé by pak pokud možno doplnili potřebné kapacity, mohlo by to vést ke zlepšování vzdělávání a kvality studentů. Cílem by mělo být budování elit, ale na základě jednotných výsledků. Každá škola si nyní kritéria, zbylých 40% , které tvoří zkoušku, volí sama. Co nám to pak plošně dává za informaci? děkuji za dopověď
Hodnocení samotných testů je nastaveno jednotně. Na plném jednotném hodnocení celého přijímacího řízení nebyla shoda. Jednotlivé školy potřebují k ověření specifických předpokladů ke studiu určitou možnost. Jeden z důležitých přínosů jednotného testu je právě v obrovském množství dat. Jen je důležité, aby s nimi všichni odpovědní pracovali.
Jiří Zíka
josef
k jedne z odpovedi: "Pokud učitelé nemají čas na upevňování přiměřeného rozsahu vědomostí, nemohou dosáhnout dobrého výsledku." Problem ZS je mmj. soucasne financovani. Ve skutecne jsou ucitele ZS motivovani k tomu zakum nepomahat. Pokud zak odejde, skola prichazi o penize. Tj. cim mene ucitel udela pro schopnost zaka uspet, tim lepe pro skolu. To je ovsem silena schizofrenie. Sleduje se i zebricek uspesnosti zaku ZS u prijimacich zkousek? Nemel by to byt parametr pro hodnoceni ucitelu?
Často podobné nářky slýchám. My předáváme relativně velmi podrobné zprávy o výsledcích školám středním i základním. Je na ředitelích a zřizovatelích, jak s nimi naloží. Vážení čtenáři, doufám, že jsem alespoň částečně odpověděl vaše dotazy. Téma vzdělávání se týká všech. Za sebe říkám, že jsem připraven k jakékoli konstruktivní diskusi. Přeji vám vše dobré Jiří Zíka
Jiří Zíka