Carlos Ghosn (58)

Vzdělání:
Narodil se v Brazílii, vyrůstal v Libanonu, studoval ve Francii.
Získal inženýrský titul na pařížské École Polytechnique.

Kariéra:
Od roku 1981 strávil 18 let ve společnosti Michelin. Ve svých 30 letech byl pověřen vedením jihoamerické pobočky.
V roce 1996 nastoupil do automobilky Renault na post viceprezidenta. Když Renault koupil významný podíl v krachující japonské automobilce Nissan, byl jmenován CEO nově vzniklé aliance.
V roce 2005 se stal zároveň i prezidentem společnosti Renault.
Je prvním manažerem, který najednou řídil dvě firmy patřící do skupiny 500 nejziskovějších firem světa.

Tak ukázněné mezinárodní publikum, jaké se sešlo minulý týden v pražském Kongresovém paláci na konferenci Strategy in Transition pořádané americkou Společností pro strategické řízení, se vidí jen vzácně.

Nabitý sál měl k dochvilnosti dobrý důvod. Svoji řeč se tu přesně na čas chystal pronést Carlos Ghosn, manažer a generální ředitel společnosti Renault-Nissan, jehož proslulost dávno překročila hranice běžné v byznysu. Muž, který má status mezinárodní celebrity, muž, o jehož životě vznikl v Japonsku kreslený komiks a který má za sebou nezpochybnitelné manažerské úspěchy. Před bankrotem zachránil japonskou automobilku Nissan, nyní se soustředí na to, aby vymanévroval z krize francouzský Renault.

"Evropské automobilky jsou krizí zasaženy více než ostatní, protože cílí primárně na evropský trh. Není jiná cesta než se snažit maximálně růst na mimoevropských trzích," říká Ghosn. A za problém současné Evropy nepovažuje zdaleka jen finanční krizi a zadlužení zemí eurozóny, ale především nízkou konkurenceschopnost.

Negativní vyhlídky

"Ve světě rostou noví silní ekonomičtí hráči, a pokud chce Evropa uspět, musí spojit síly vlády, firmy i odbory, jinak v konkurenci prohraje. A obávám se, že to bude trvat ještě hodně dlouho, než se Evropa vrátí k ekonomické úrovni a aktivitě před krizí," podotýká Ghosn. Podle svých slov v nejbližší době nevidí šanci na nějaké velké zlepšení. "Musíme se připravit na řadu těžkých let. Jinak ale autoprůmysl globálně roste," doplňuje.

Renault proto s odbory vyjednává o snížení platů a nahlas uvažuje i o možnosti, že by svoji výrobu z Francie přemístil jinam. Žádný div, že je Ghosn v poměrně čilém kontaktu s francouzským prezidentem. Na jednání s FranÇoisem Hollandem mimochodem odlétal bezprostředně po svém pražském vystoupení a po rozhovoru pro týdeník Ekonom.


 

 

Týdeník Ekonom - č. 42/2012

 

Jak je na tom automobilový průmysl s ohledem na finanční krizi? Za jak dlouho se evropský trh vzpamatuje? Budou elektromobily masově úspěšné?

 

EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR S CARLOSEM GHOSNEM NAJDETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 18. ŘÍJNA.

Související