Sehnat pro malý internetový obchod na facebookové stránce osm tisíc aktivních fanoušků, to už je docela slušný základ pro dnes tolik populární facebookový marketing. Jitka Táborská z Prahy takovou úspěšnou stránku založila, spravovala, vylepšovala, lákala nové fanoušky... až jednoho dne zjistila, že žádnou stránku nemá.

"Chtěla jsem se přihlásit, a ono to nešlo, stránka prostě neexistovala," vzpomíná Táborská a netají se pocitem, že byla okradena: o výsledky své práce, o fanoušky stránky, mezi nimiž byli členové rodiny i osobní přátelé, o čas, který správou stránky strávila, ale i o část svého podnikání. U jednoho z českých prodejců bot Converse měla totiž smluvní nárok na provizi z každého prodaného páru obuvi, který si zákazník koupil přes internetový obchod converseshop.cz.

"Já jsem tu stránku na Facebooku vytvořila, já ji plnila. Později se stránka objevila znovu, ale už jsem s ní nemohla nakládat. Kontaktovala jsem v té věci e-mailem Facebook, ale odpověděli mi jen v tom smyslu, že děkují za podnět," doplňuje Táborská, která bude muset kvůli pravidlům Facebooku na svoji původní stránku zapomenout. A s ní i na tisícovky fanoušků, jejichž prostřednictvím se úspěšně dařilo zvyšovat prodej v e-shopu.

Příklad Jitky Táborské tak nabízí poučení pro všechny, kteří plánují Facebook používat pro podporu a propagaci svého podnikání. Ztratit dlouho budovaný kontakt s klienty může totiž přijít pořádně draho.

Kde se stala chyba?

Když Jitka Táborská stránku před více než rokem zakládala, dělala to v rámci smlouvy na blíže nespecifikovanou propagaci internetového obchodu. "Rozhodla jsem se logicky k propagaci použít i Facebook. Přemýšlela jsem, jak stránku pojmenuji, a logicky jsem dala stejný název, jaký měla internetová doména. Teď vím, že to byla chyba," připouští Táborská.

Poté, co původní majitel prodal své kamenné prodejny i internetový obchod, Táborská se s novým majitelem Lukášem Puchtou na spolupráci nedomluvila, a chtěla tedy pokračovat po vlastní ose. Jenže zjistila (podobně to s překvapením zjišťují i další lidé, kteří zakládají na Facebooku jiné komerční stránky), že Facebook neumožňuje stránky přejmenovat poté, co nasbírá více než 100 fanoušků.

V okamžiku, kdy Táborská na původní stránce začala propagovat zboží jiné firmy s podobným sortimentem, začal se nový majitel domény converseshop.cz bránit.

"Z původního facebookového profilu začala propagovat jinou stránku. Byl to podle mého jasný střet zájmů. Byla původně placena za propagaci a byla de facto jen správcem této facebookové stránky," argumentuje podnikatel Lukáš Puchta. To, že si původní majitel přístupová práva ke stránce smluvně neošetřil, byla podle něho jen nedůslednost, kterou on pouze napravil.

Původně se chtěl s Táborskou domluvit po dobrém a facebookovou stránku od ní odkoupit. Když se nedohodli na podmínkách, musel podle svých slov začít jednat. "Bylo v našem podnikatelském zájmu stránku získat, a obrátili jsme se proto na Facebook. Řekli jsme jim, že původní provozovatelé byli jen správci, my jsme majitelé domény a facebooková stránka nese stejný název. Facebook nám vyhověl, získali jsme nové přístupové údaje," shrnuje poměrně jednoduchý proces Lukáš Puchta.

"Zvažovala jsem kvůli tomu i trestní oznámení. To, že mi někdo vezme osm tisíc potenciálních klientů, nemůžu nazvat jinak než krádež. Chtěla jsem ve zprostředkování prodeje pokračovat dále pro jinou společnost, ale tím, že jsem ztratila tuhle pečlivě budovanou facebookovou stránku, toho nemohu tolik nabídnout," říká Táborská. Na policii už kvůli tomu byla. Vedle toho, že policisty zaskočila tím, že by mohl někdo nahlásit "facebookovou krádež", došli k názoru, že jedna z mála možností, co vyšetřovat, by bylo porušení práva na soukromí, pokud by šlo o násilné převzetí stránky prolomením hesla.

To však odmítá nejen Lukáš Puchta. Za krajně nepravděpodobné to považují i facebookoví odborníci. "Facebook nikdy nemění administrátora stránky. Ale pokud prokážete, že jste majitelem oficiálních stránek či třeba nějakého výrobku, na kterém někdo parazituje, původní stránku zruší a umožní zmigrovat fanoušky na nově vytvořenou stránku pod stejným jménem," vysvětluje okolnosti Daniel Kříž ze společnosti Goldbach Czech Republic, která Facebook v Česku obchodně zastupuje.


Více se o tématu dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 3. listopadu, nebo pod odkazem níže:

Související