Již pět let řídí Wilson Wang evropskou pobočku největšího čínského výrobce televizí Changhong. Stejně jako nymburská továrna je i sídlo centrály umístěné v Česku. »Praha má pro nás strategický význam,« říká a hned dodává, že se mu tady líbí. »Česká republika je krásná, politika a ekonomika jsou velmi stabilní,« pochvaluje si.

Wang zná firmu velmi dobře. Přestože v Číně vystudoval vysokou školu, na svou pozici musel vystoupat z dělnické profese. Jeho kariérní růst ho dovedl až do Česka, kde byl nucen bojovat hlavně s nulovou znalostí značky. Zatímco dříve vyráběli hlavně televize na zakázku, například pro firmu Tesla, nyní chtějí více propagovat vlastní výrobky.

Changhong sice chce být globálním hráčem, ale název si firma ponechala čínský. »Naši zaměstnanci se už naučili správně říkat "čanhong",« říká Wang.

Splynutí s českým prostředím se projevuje také třeba tím, že vedle zaměstnávání českých pracovníků sponzoruje firma typicky český sport - hokej.

Vaše firma sponzoruje prvoligový klub HC Eaton Pardubice. Není sponzoring hokeje pouze účelový tah, kterým se chcete zalíbit Čechům?

To ne. Já sám rád chodím na hokej, protože je to adrenalinový sport. Proto doufám, že budeme mít s HC Pardubice dlouhodobou spolupráci. Český hokej je na světové úrovni a pro cizince, kteří tady pracují, je to výborná podívaná.

Ale samozřejmě se tím snažíme zviditelnit naší značku, protože nejsme příliš známí. Podobně se třeba zase snaží zviditelnit česká Škoda Auto na čínském trhu.

Čínský trh je v porovnání s tuzemským obrovský a nenasycený. Jaký smysl pro vás má dobývat Evropu? Není lepší soustředit se na plné uspokojení domácího trhu?

Changhong se snaží stát se světově známou a respektovanou značkou. Nechceme být jenom čínskou firmou. Proto je expanze do jiných zemí samozřejmým krokem.

V Číně jste jedničkou v prodeji televizí. Podle některých údajů většina televizí dovážených do USA pochází od vás. Jaké máte cíle pro Evropu?

Máme několik plánů pro různé fáze našeho rozvoje. Například do pěti let se chceme dostat do první trojky ve střední kategorii výrobců televizí.

V Evropě konkurujeme korejským značkám

Čím chcete na zdejším trhu konkurovat? Kladete největší důraz na nízkou cenu?

Cena je určitě jedním z nástrojů. Zejména proto, že nejsme tak známí. Ale samozřejmě to není jediná cesta k úspěchu. Naším cílem je vedle nízké ceny nabídnout co nejkvalitnější výrobky. Za poslední roky byla u nás v továrně na návštěvě řada klientů z různých evropských zemí, kteří měli zájem, abychom jim vyrobili televize pod jejich značkou. Všichni byli spokojeni jak s kvalitou výroby, tak i designem našich výrobků. Abych to shrnul. Máme tři hlavní nástroje, kterými se snažíme konkurovat: technologii, kvalitu a nízkou cenu.

Koho považujete za své hlavní konkurenty? V poslední době se v Česku hodně mluví například o televizích korejských firem LG a Samsung...

Máte pravdu, v podstatě to jsou naši konkurenti. Už delší dobu tady žiji a cítím, že evropský trh je odlišný od asijského.

Například LG nebo Samsung nabízejí široké spektrum produktů od nejvyšší řady přes střední třídu až k těm nejlevnějším.

Naopak v Asii je výrazně méně zastoupená nejnižší kategorie výrobků.

Proto v Evropě svou nabídkou nekonkurujeme japonským, ale spíše korejským značkám. Dokonce jsem slyšel, že dříve se o nás korejské firmy příliš nezajímaly, ale poslední dobou se to mění. Už nás také vnímají jako konkurenci.

Čím se podle vás liší evropský a asijský trh?

Na obou trzích je jiné zastoupení značek, mají jinou strategii, jak prezentovat své produkty.

V Asii mají japonské a čínské značky daleko větší vliv než na starém kontinentu. V Evropě obsadilo šest největších značek v podstatě 80 procent trhu. A například v Itálii samotný Samsung drží 40 procent tamního trhu.

Čínské zboží nemá v Česku příliš dobrý zvuk, na trhu je spousta nekvalitních výrobků čínské produkce...

Máte samozřejmě pravdu, jsem také často zklamaný kvalitou zboží některých výrobků z Číny. Přesto je řada čínských firem, které vyrábějí kvalitní věci.

Rád bych zdůraznil, že naše výrobky nejsou čínské. Firma je česká, je založena v Česku a naše výrobky vytvářejí čeští zaměstnanci. Jsme to my, kdo je zákazníkům odpovědný za kvalitu. Našim cílem je, aby se Changhong stal celosvětově respektovanou společností. Chceme poskytovat nejlepší služby, ať už je to v Číně nebo v Evropě.

Jak je na tom poruchovost vašich televizí ve srovnání s konkurencí?

Nemám k dispozici přesná čísla konkurence, ale naše výrobky ji kvalitou převyšují minimálně o jeden procentní bod. Mohu bez obav říci, že jsou nadprůměrné.

Česko je pro nás výhodnější než západ

Snad všechny pobočky asijských firem jsou řízeny manažery z domovské země. Dovedete si představit, že by do vedení vaší firmy mohli přijít Češi?

Určitě ano. Snažíme se najít vhodné lidi do různých částí firmy. Ale také se řídíme příslovím, že nejlepší nemusí být nejvhodnější.

Podle mého názoru je tady spousta kvalitních a kvalifikovaných lidí. Ale aby se společnost trefila do toho správného člověka, to nějaký pátek trvá.

Osobně třeba věřím, že s naším marketingovým manažerem Martinem Palečkem, který stojí za momentální úspěšnou propagací naší značky v Česku, můžeme do budoucna počítat na mnohem vyšší funkci.

Evropská centrála Changhongu je v Praze. Proč jste jí dali přednost před západní Evropou?

Vstup do Evropy je důležitý krok v globální expanzi. V první fázi před vstupem jsme si dělali detailní průzkumy geopolitické a jiné situace ve všech státech Evropské unie. Nejvýhodněji nám vyšlo umístění centrály právě ve střední Evropě.

Našim hlavním oborem je především video a televize. Tento trh má v Evropě spoustu konkurentů a podmínky, které nabízí západní Evropa, nejsou pro nás tak výhodné. Východní Evropa je zase příliš daleko, protože našimi hlavními trhy jsou střední Evropa, dále Německo a Francie.

Vedle expanze je také velmi důležitá propagace značky. Také k tomu má Praha ideální podmínky. Jak říkám, nejde nám pouze o výrobu televizí, ale celkově o otevření nového trhu.

Když jste před dvěma lety uvažovali o umístění výrobního závodu, vedle Nymburku se mluvilo také o Maďarsku...

Česká republika pro nás byla vždy prioritní, a Maďarsko nebo i Polsko představovalo spíše alternativu. Při výběru umístění továrny jsme přemýšleli také o kvalifikaci místních pracovníků a o logistice. Z toho nám nejlépe vyšla Česká republika.

Původně mělo být v Nymburku zaměstnaných 300 lidí. Už máte plnou kapacitu?

Loni jsme v nejsilnějším období zaměstnávali 181 lidí. Trh se ale v posledních letech velmi rychle mění, a proto počet pracovníků průběžně měníme podle stavu objednávek. Například kvůli kvótám z roku 2008 (nařízení Evropské komise o spotřebě elektronických přístrojů - pozn. red.) jsme v roce 2009 museli ukončit výrobu staršího typu televizí CRT s elektronkovou obrazovkou.

Z našeho pohledu je to škoda, protože i dnes je o ně ve východní Evropě stále velký zájem. To má samozřejmě obrovský vliv na naše výrobní závody.

Další důležitá věc, která ovlivňuje výrobu, je vývoj technologie plochých televizí. Řada společností, které se zabývají výrobou panelů sloužících jako základ televizí, průběžně a velmi rychle mění svoji strategii. Některé firmy vlastní výrobu raději rovnou vzdaly, protože změny jsou dnes tak rychlé, že společnosti nestíhají reagovat na potřeby trhu.

Tento rychlý vývoj trhu je ostatně hlavní důvod, proč jsme loni nedosáhli plánovaných čísel.

Kolik televizí ve zdejším závodě ročně vyrobíte?

Přesný počet vám kvůli konkurenci neprozradím. Ale celosvětově vyrobíme zhruba deset milionů televizí a zdejší závod představuje asi jedno až dvě procenta celkové produkce.

Největší zájem je o tenké LED televize

Kromě televizí se značkou Changhong vyrábíte také přístroje pro další firmy, třeba pro českou značku Tesla. Pod jakými značkami se ještě skrývají vaše přístroje?

Kromě Tesly v poslední době hodně vyrábíme pro španělského klienta se značkou OKI. Do Francie jsme vyráběli značky Grundin a Kocher, které byly označené jako vyrobené v Číně. Do Německa dodáváme pro SIG Electronics a do Itálie Telesestin. Dříve jsme vyráběli ještě české televize Sencor a ECG.

Když za vámi přijdu jako klient a budu žádat vytvoření nového modelu, jak dlouho vám to bude trvat?

To se nedá tak snadno říci. Nejdůležitější jsou samozřejmě požadavky klienta. Jestliže už s ním máme uzavřený smluvní vztah a probíhají pravidelné objednávky, jsme schopni do šesti týdnů dodat objednané zboží. Pokud by naopak šlo o nahodilou objednávku, může doba od zadání po dodání trvat až dva měsíce.

Jak to probíhá? Klient si vybere nějakou televizi ze stávajícího výrobního programu a chce na ni svoje logo, nebo přijde s vlastním nápadem, jaká má být?

Většinou volí některý ze stávajících modelů. Nám se totiž nevyplatí investovat do tvorby nových modelů, pokud objednávka nepřesáhne určité množství kusů. Specifické požadavky mají hlavně společnosti, které už obsadily větší část svého trhu.

O jaké výrobky je v současnosti největší zájem?

Momentálně jsou to televize s technologií LED. Tedy tenké a zároveň ekologické.

Trojrozměrné televize letí v Británii kvůli fotbalu

Prodeje elektroniky v době krize poklesly. Jak se ekonomická recese projevuje u vás?

Podle signálů z trhu víme, že celkově zájem o televize poklesl. Říkají nám to také naši klienti a nepromítá se to samozřejmě pouze na trhu televizí, ale také jinde. Proto s našimi klienty spolupracujeme a snažíme se vymyslet, jak jim pomoci.

Obecný trend ale nemusí nic znamenat, protože situace značky Changhong je zcela opačná a nám prodej stoupá.

Většina výrobců hledí s nadějí na technologie třetího rozměru. Oživí podle vás 3D televize zájem spotřebitelů?

Myslím si, že tato technologie přinese do oboru zásadní změnu. Přináší totiž divákům při sledování televizního programu i jiné zážitky. V rámci Evropské unie se 3D technologie nejlépe prodává ve Velké Británii. Což je možná dané i tím, že Angličané mají rádi fotbal, kde je třetí rozměr přínosem.

Také spousta našich klientů má o tyto technologie zájem. Zatím je nevyrábíme, ale naše první televize s 3D technologií bude uvedena během letošního roku. Nebudou to však LCD televize, ale plazmové.

Po televizích přijdou ledničky a mobily

Jak se vám spolupracuje s českými úřady a jak hodnotíte české zaměstnance?

Jsme velmi spokojeni. Vysoká kvalita našich výrobků je daná snahou našich českých zaměstnanců.

Co se týká daní, cla a účetnictví, tak to je v Česku řešeno standardně, takže jsme neměli žádné problémy. Když se vrátím zpátky k našemu rozhodnutí, jsem rád, že jsme zvolili pro vybudování továrny Česko.

A kdybyste měl porovnat přístup českých a čínských úřadů?

V tom jsou velké rozdíly. Už jenom v tom, že Čína vítá s nadšením každou zahraniční investici. Pro ni vláda většinou vyhradí skupinu pracovníků, kteří se věnují jenom jí.

V normální zemi by si takové věci dělal investor sám, ale v Číně má přímou podporu úřadů. Hodně to souvisí s faktem, že Čína je země ve vývoji. Proto jsou tam pro zahraniční investory menší omezení než v Evropě.

Naopak Evropská unie mnohem více reguluje trh a investice. To je ale naprosto normální.

Výrobci si často stěžují na roztříštěnost evropského trhu. Téměř každá země má vlastní pravidla a mnohdy je třeba pro každý trh výrobky přizpůsobovat...

I pro nás je to problém. Proto momentálně vyrábíme především pro Francii, Německo a střední Evropu. Nejprve si chceme vybudovat pozici na těchto trzích a teprve potom plánujeme expandovat do dalších zemí.

Jinými slovy naučíte se, jak jednotlivé trhy fungují, a potom vyrazíte dál?

Přesně tak.

V Číně vyrábíte také další elektroniku. Chtěli byste do budoucna sortiment výrobků v Evropě rozšířit?

Určitě. Kromě televizí vyrábí Changhong třeba lednice, klimatizace nebo mobilní telefony. Proto počítám, že do budoucna zde budeme nabízet i další výrobky. Ale prvním předpokladem je splnit to, co jsme momentálně naplánovali pro televize.

Pavel Kočička

Wilson Wang (44)

Vzdělání
- Vystudoval University of Electronics Science and Technology of China ve městě Chandu (obor mechatronika - robotizace).
- V rámci práce pro společnost Changhong vystudoval MBA.

Kariéra
- Od roku 1989 pracoval v různých pozicích v rámci společnosti Changhong, kdy hned po ukončení univerzity rok získával zkušenosti ve výrobě televizorů v dělnické profesi.
- Po této roční zkušenosti s poznáváním provozu přešel rovnou do vývojového centra
společnosti.
- V roce 2005 se stal generálním ředitelem pro výrobu a obchod v Evropě.

Soukromí
- Vlastním jménem Wang Wen-sheng, křestní jméno Wilson si zvolil, aby ho lidé ze západu dokázali lépe vyslovit.
- Je ženatý a má dceru.
- Mezi jeho zájmy patří basketbal, fotbal, hokej a poslech hudby.

Changhong
- Největší výrobce televizí v Číně.
- Firma byla založena v roce 1958 v Sečuanu.
- Kromě spotřební elektroniky produkuje také výrobky pro armádu (například radary).
- Celosvětově zaměstnává téměř 28 tisíc lidí.
- V Česku má firma závod v Nymburce, kde zaměstnává 181 lidí a kromě vlastní značky vyrábí také televize Tesla, OKI, Grundin a jiné.
- Evropské sídlo firmy se nachází v Praze, pracuje zde 12 zaměstnanců.
- V roce 2009 měla firma čistý zisk 17 milionů dolarů, o 272 procent více než v předchozím roce. Údaje za českou pobočku firma neposkytuje.

Foto: Jan Rasch

Související