Velmi příjemný chlapík, jako vystřižený z módního žurnálu s vybraným chováním a precizním vyjadřováním. Aby ne, pracuje pro největšího výrobce luxusního zboží na světě, společnost LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton. A to vyžaduje určité standardy.

Ředitel české a polské pobočky firmy Moët Hennessy Steven Bullock pracuje ve střední Evropě už třetím rokem, vybudoval tu samostatnou pobočku výrobce luxusních alkoholických nápojů.

»Za ty dva a půl roku, co si tu sami prodáváme nápoje, nám vzrostl prodej šampaňského třikrát a koňaku o patnáct procent. Tedy mnohem víc, než rostl celý trh,« chlubí se Bullock. O některé nápoje z portfolia Moët Hennessy je prý v Česku takový zájem, že ani nestačí uspokojit nabídku.

Šampaňské neodmyslitelně patří k oslavám Nového roku. Už víte, jak se letos prodává?

Hlavní sezona nám ještě neskončila. Začala kolem října a končí až po Vánocích. Je to pro nás nejdůležitější období v roce, kdy prodáme třetinu veškeré roční produkce.

Jsou to už vaše třetí Vánoce ve střední Evropě, předtím jste firmu zastupoval v Austrálii. Proč jste sem vlastně přijel?

Ještě na začátku roku 2008 zde Moët Hennessy své produkty prodával přes distribuční společnost. Jednu měl pro Polsko a jednu pro Česko. Bylo zvláštní, že naše zboží na tak perspektivních trzích prodávali jiní výrobci alkoholu.

Rozhodli jsme se, že si v obou zemích distribuci budeme dělat sami. Přece jen prodáváme něco, čemu říkáme luxusní alkoholové značky. Luxus vyžaduje i kvalitní prodejní servis.

Proto zde Moët Hennessy v dubnu 2008 založila vlastní firmy, přes které dodáváme naše lihoviny pro celý český trh. A já jsem tyto nové distribuční firmy dostal na starost.

Když jste převzali distribuci do vlastních rukou, změnily se výsledky prodejů?

Hned ne. Firmy, se kterými jsme v minulosti spolupracovali, odváděly kvalitní práci. Ale teď po více než dvou letech zaznamenáváme velmi podstatný růst.

Prozradíte nám čísla?

V Česku se zaměřujeme především na šampaňské a koňak Hennessy. V kategorii šampaňského, kde se ročně prodá kolem 250 tisíc lahví, má náš Moët & Chandon významný podíl. Když vezmu všechny naše značky, podíl v prodeji šampaňského máme přes 47 procent.

Za ty dva a půl roku, co šampaňské prodáváme sami, jsme ztrojnásobili objem prodaných lahví, přičemž trh rostl méně. To jsou velmi potěšující čísla, ale musím se vší skromností přiznat, že nijak překvapující.

Přece jen máme to štěstí, že prodáváme celosvětově nejoblíbenější šampaňské. Jsme nejprodávanější nejen v Česku, ale po celém světě, takže je logické, že lídr trhu táhne růst.

Více než sto tisíc prodaných lahví šampaňského na deset milionů obyvatel je málo, nebo hodně?

Myslím, že v přepočtu na hlavu je to dobrý poměr. Máme radost, jak Češi přijímají Moët & Chandon, přece jen ztrojnásobení prodeje za dva roky je opravdu výjimečný kousek. Nezapomeňte navíc, že jsme všichni prošli ekonomickou krizí.

Musím ale přiznat, že nám pomáhá poměrně silná místní kultura pití perlivých vín. Je proto pro nás snadnější přesvědčit lidi k přechodu ze sektů na šampaňské, než je přeučit třeba z pití vodky na šampaňské, jak to musíme dělat v Polsku. Tam proto prodáváme daleko více koňaku než šampaňského, poměr prodeje lihovin a šampaňského je zcela obrácený oproti Česku.

A kolik tedy v Česku prodáte koňaku Hennessy?

Celkové tuzemské prodeje koňaku zůstávají téměř stále stejné, ačkoli my jsme zvedli prodej o zhruba patnáct procent.

Kolik to je celkem lahví?

Přesné číslo vám neřeknu, ale máme 40procentní podíl na trhu.

Posilujeme kulturu pití šampaňského

Čím to je, že i v krizi zvedáte objemy prodaného alkoholu v Česku? Vždyť celosvětově prodeje klesají.

Ano, celosvětově šly prodeje dolů. A to nejen šampaňského, ale i koňaku. Česko se ale s krizí, v porovnání se západní Evropou, vypořádalo poměrně dobře. Pro Čechy to nebylo tak nejisté období jako třeba pro Španěly.

Sám jste řekl, že Češi jsou zvyklí na šumivá vína, která tady tradičně zastupuje Bohemia Sekt. Jak přesvědčujete jejich zákazníky, že by měli začít pít Moët & Chandon?

Máme na to dvě strategie. První je posilování kultury pití šampaňského a druhá je vylepšování image naší značky a posilování její znalosti.

V rámci první strategie vylepšujeme vztahy s partnery - restauracemi a bary a sítí hypermarketů. Snažíme se jejich zaměstnance vzdělávat a trénovat, aby zase oni vzdělávali dál své - potažmo naše - zákazníky.

Jak konkrétně?

Chceme jim vysvětlit, proč je dobré utrácet za šampaňské tak vysoké částky. Ukazujeme jim, že je skvělé vzít partnera někam na večeři nebo výlet a vypít přitom láhev Moët & Chandon, že to nemusejí být zrovna jen Vánoce nebo Nový rok či narozeniny. Klidně si mohou uvařit doma dobrou večeři a k ní si dát dobře vychlazené Moët & Chandon. Tím bychom i více narovnali tu sezonní nerovnováhu.

A ta druhá strategie?

V jejím rámci máme standardizované nástroje, které používáme na celém světě - tedy asociace se světem filmu. Šampaňské má image oslav, slávy a patří ke slavným filmovým hercům, takže na tom my stavíme. Spolupracujeme se Scarlett Johanssonovou, sponzorujeme předávání filmových cen Oscar, ceny Golden Globes, sponzorujeme i většinu filmových festivalů po celém světě. Tento rok jsme úzce spolupracovali i s Karlovarským filmovým festivalem.

Je pro vás Karlovarský festival dostatečně dobrý?

Neřekl bych, že je pro nás dostatečně dobrý, je fantastický.

Chci v Česku prodávat milion lahví

Těch více než sto tisíc lahví šampaňského v Česku je už konečné číslo? Nebo chcete prodej navyšovat i nadále a třeba přijít o image luxusního nápoje?

Chtěl bych prodávat milion lahví! Ale k tomu je před námi ještě dlouhá cesta, pochybuju, že bychom to dokázali dřív než za deset let. Naším cílem je pro následující dva roky dosahovat dvouciferného růstu.

Nárůst prodeje ale nic nezmění na tom, že šampaňské je a bude luxusní produkt. Už jen z podstaty věci: objem šampaňského, které se může ročně legálně vyrobit, je omezený. Je potom na každé značce, včetně Moët & Chandon, kam své šampaňské dodá. To se odvíjí od mnoha faktorů - lokální poptávka, ekonomická situace...

A je vaše mateřská firma schopná při výrobních limitech bezproblémově zásobovat rostoucí český trh?

Co se týče příštího roku, tak to ano. Záleží i na tom, jak se povede i jinde ve světě. Přiznávám, že o dodávaných objemech musíme každým rokem vyjednávat s Francií.

Je to složité vyjednávaní?

Může být, ale zatím jsme u šampaňského schopní pokrývat skoro veškerou českou poptávku. Což u jiných našich produktů není možné.

Třeba u whisky Ardbeg Supernova není tuzemskou poptávku možné pokrýt, na Česko jsme letos dostali pouze 36 lahví. Pro české fanoušky tohoto nápoje je to nedostatečné množství, zájem je mnohonásobný.

Těžké je pokrývat poptávku i třeba u šampaňského Dom Pérignon Rosé. Ne vždy tedy dostaneme to, co si objednáme.

Na druhou stranu vám takový zájem hraje do karet.

Ceny jsou vždy výsledkem nabídky a poptávky. Naše základní poslání je vytvářet zisk pro naše akcionáře. Navíc naším cílem není prodávat masově. Vytváříme hodnotu pro zákazníky prostřednictvím malého objemu zboží.

Cena za vaši vlajkovou loď Moët & Chandon je všude po světě stejná?

Snažíme se. Ale samozřejmě kvůli kurzům a dalším nákladům se ceny mírně liší.

Kde prodáváte více šampaňského, v restauracích, nebo v hypermarketech?

Přes tři čtvrtiny objemu prodáme v hlavním městě. Prodej v barech, hotelech a restauracích je zhruba stejný jako prodej v hypermarketech nebo specializovaných obchodech s lihovinami. Je to hezky vyrovnané.

Míchaný koňak není svatokrádež

Koňak je stejně sezonní jako šampaňské?

Mnohem méně. Je sice také považován za dobrý dárek, ale spíše jen pro muže. Ale velké výkyvy během roku nemá.

Koňaky jsou obecně zajímavá kategorie lihovin. Při jaké příležitosti si dovedete představit pití koňaku?

K večeru u zapáleného krbu...

Vidíte, to je přesně ono. Všeobecně je koňak spojován s tichými momenty, kdy všichni džentlmeni sedí kolem krbu a popíjejí koňak. Jedna z našich strategií je proto představit náš koňak mladší generaci, získat nové konzumenty.

Ukázat jim, že se dá koňak používat i v různých koktejlech nebo jen míchaný třeba se zázvorovou limonádou nebo jablkovým džusem.

Mnoho lidí se ale rozčiluje, že to tak nejde, že koňak je vzácný nápoj, který se nesmí ničit mixováním.

Takže se přesouváte od starších lidí k mladším?

To určitě ne. Snažíme se udržet i naše tradiční zákazníky tím, že jim k posezení u krbu nabídneme prestižní koňak, který si mohou v klidu vychutnat.

Naše jednotlivé značky fungují nezávisle

Moët Hennessy patří do skupiny LVMH. Co všechno máte společného se značkou Louis Vuitton?

Firma je rozdělena do pěti divizí - móda a kožené zboží, víno a lihoviny, hodinky a šperky, parfémy a kosmetika a několik sítí značkových prodejen. Společného máme majitele, fungujeme však poměrně nezávisle.

Chceme, aby jednotlivým značkám byla zachována jejich individualita a prestiž. To nám ale nebrání třeba v úzké spolupráci s pražským obchodem Louis Vuitton. Když tam třeba mají soukromou přehlídku pro zákazníky, tak jim k té příležitosti dodáme šampaňské.

Znáte nějakou českou lihovinu, která by mohla patřit do vašeho koncernu?

To se těžko komentuje, to se nezlobte.

Tak například máte v portfoliu polskou vodku Belvedere. Třeba slivovici byste nechtěli prodávat?

Nemohu říci, že by tady nějaký takový nápoj byl nebo nebyl. To záleží na rozhodnutí globálního vedení skupiny, ale nevím, že bychom o nějaké akvizici v Česku uvažovali.

Tím ale nechci nikoho odmítat. Kdyby za mnou někdo přišel, že chce prodat značku, určitě bych ho nevyhodil. Poradil bych mu, na koho se má v Paříži obrátit, protože taková rozhodnutí neděláme lokálně.

Radan Dolejš
Pavel Kočička

Steven Bullock (40)

Kariéra
- Pro Moët Hennessy pracuje od roku 2003, od roku 2008 řídí středoevropskou pobočku z Varšavy.
- Předtím pracoval tři roky pro Master Foods a pět let pro Unilever v Austrálii a na Novém Zélandu.

Vzdělání
- Získal bakalářský titul na University of Technology v Sydney a diplom z Hospitality Managementu.

Soukromí
- Narodil se v Austrálii.
- S manželkou a dvěma dětmi žije ve Varšavě.
- Mezi jeho koníčky patří golf a surfing.

Moët Hennessy
- Na českém trhu zastupuje šampaňské značek Moët & Chandon, Veuve Clicquot
či Dom Pérignon.
- Do portfolia patří také koňaky Hennessy, vodka Belvedere i třeba jednodruhové whisky Glenmorangie a Ardbeg.
- Česká pobočka dosáhla v roce 2008 obratu 80 milionů korun.

LVMH
- Holding vznikl v roce 1987 sloučením značek Louis Vuitton, Moët & Chandon a Hennessy.
- Do impéria LVMH patří například také módní značka Donna Karan nebo hodinky TAG Heuer.
- Největší balík akcií - 42 procent - vlastní firma Christian Dior, kterou ovládá francouzský byznysmen Bernard Arnaut.
- Firma zaměstnává 77 tisíc lidí, z toho třetinu ve Francii.
- Loni koncern utržil sedmnáct miliard eur a vykázal čistý zisk ve výši 1,9 miliardy.

Foto: Jan Rasch

Související