Přeplněné obchody, strmě rostoucí tržby a přetékajících dodávky spedičních firem zoufale se snažících rozvést všechny objednané zakázky ještě pod stromeček. To vše neodmyslitelně patří k Vánocům.

Obchodníci proto začali vyjednávat s přepravními firmami už v létě, aby si zajistili dostatečné přepravní kapacity na exponovanou dobu.

»Jednání s dodavateli, ať už zboží, obalového materiálu nebo s dopravci, probíhají už od letních měsíců. V současnosti již dolaďujeme vše potřebné pro zvládnutí nárůstu počtu odeslaných zásilek o Vánocích. Prověřujeme také naše skladové prostory a případně se snažíme lépe využít jejich kapacity,« potvrzuje uspíšení vánočních příprav obchodně-provozní ředitel internetového obchodníka Vivantis Aleš Beránek.

Jsme připraveni

Například největší prodejce elektroniky na internetu společnost Alza.cz má už teď v září dohodnutou většinu potřebné kapacity. »Z velké většiny máme přepravní firmy nasmlouvané, stále však jednáme s některými přepravci o detailech. Pokud jde o rozvozy zásilek, posilujeme zejména svozy na centrální depa,« nastiňuje přípravu marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko.

Firma před Vánoci připravila i nový logistický sklad v Horních Počernicích. »Dostatečná kapacita je pro nás důležitá, nárůst počtu odeslaných zásilek je poměrně dramatický. Letos očekáváme třicetiprocentní nárůst,« dodává Samko s tím, že věří, že letos nedostatek přepravních kapacit nenastane.

Logistické firmy tvrdí, že jsou na Vánoce také připraveny. »Připravili jsme se samozřejmě s předstihem. Navýšili jsme naše smluvní přepravní kapacity, rozšířili stav našich kmenových i agenturních zaměstnanců a také zkvalitnili technické vybavení jednotlivých poboček,« popisuje Miroslav Šmejkal z centrály přepravní firmy Toptrans.

Firma si totiž prý uvědomuje, že »podle úspěšnosti doručování v exponovaném předvánočním a vánočním čase budou zákazníci hodnotit celkovou kvalitu systému Toptrans«.

Na Vánoce očekává společnost růst přepravených zásilek o čtvrtinu. »Mimo pravidelného přírůstku nových zákazníků je z uplynulých měsíců patrný i zlepšující se stav národní ekonomiky. V praxi to znamená, že se i u tradičních zákazníků od pololetí výrazně zvyšuje množství přepravovaných zásilek i jejich velikost,« pochvaluje si Šmejkal.

Také v přepravní firmě PPL pozorují rostoucí objem přepravovaných zásilek. »Letos je cítit určité oživení proti roku 2009, kdy byli spotřebitelé hodně opatrní,« říká Milan Loidl z PPL. Na Vánoce se firma připravuje už od ledna.

Pošťák zvoní i odpoledne

Růstovou tendenci v přepravě vidí i Česká pošta. »Každoročně v předvánočním období vidíme nárůst objemu balíkových zásilek přibližně o 20 až 35 procent, za kterým stojí zejména zákazníci internetových obchodů. Letos předpokládáme, že počet přepravených zásilek během vánočního období bude v horším případě kopírovat vývoj roku 2009 a v lepším případě bude o několik procent vyšší,« uvádí za Českou poštu její mluvčí Marta Selicharová.

Od října navíc pošta zavádí odpolední doručení zásilek v krajských městech a dále by tyto lokality rádi rozšířili o všechna bývalá okresní města. Organizačními změnami dojde k úpravě směnných plánů balíkových doručovatelů, jízdních řádů doručovacích linek.

Pro odpolední doručení tak bude vytvořena kapacita zhruba 180 doručovacích okrsků, které by měly ve velkých lokalitách zajišťovat doručení až do sedmé hodiny večerní.

Dvacet tisíc objednávek denně

Dopravní firmy na závěr roku očekávají nárůst všech druhů zásilek. »Nejvíce pochopitelně v segmentu doručení na soukromé adresy. Vedle meziročních nárůstů dochází i k pohybu vůči zbytku roku,« uvádí ředitel pro marketing a obchod firmy PPL Milan Loidl.

Podle něj je v době svátků v průměru doručováno o 40 procent více zásilek než na jaře a v létě. »Některé dny se však toto číslo vyhoupne až na sto procent. Ne vždy se proto logistikům daří rozvážet všechny zásilky včas,« dodává Loidl. Každoročně se tak objevují stížnosti internetových obchodníků na nedostatečné přepravní kapacity logistických firem.

»Klíčovou oblastí, kde probíhají naše přípravy, je především provozní část, která má za úkol zajistit obsloužení všech zákazníků, aby byli spokojeni a dárek pro své blízké měli doma včas. Zvyšujeme proto kapacitu skladových prostor, kapacitu expedice, kde očekáváme v nejvyšší špičce, že budeme expedovat až 20 tisíc kusů objednávek za den,« říká generální ředitel Mall.cz Marek Liška.

Radan Dolejš

40 procent
O tolik podle spedičních firem naroste počet zásilek o Vánocích.

 

Související