Dne 1. října by měl vstoupit v účinnost nový zákon o zaměstnanosti, upravující zabezpečování státní politiky zaměstnanosti v souladu s právem Evropských společenství. Mezi jinými se zabývá, stejně jako ten, který platí do 1. října, problematikou zprostředkování zaměstnání. Řeklo by se tedy - nic nového pod sluncem. Jak ukážu v následujícím textu, pravdou je však opak.

Povolení ke zprostředkování. Nový zákon o zaměstnanosti, na rozdíl od dosavadního, v paragrafu 14 odst. 1 taxativně definuje, co se zprostředkováním zaměstnání rozumí. Je to:

vyhledání zaměstnání pro fyzickou osobu, která se o práci uchází, a vyhledání zaměstnání pro zaměstnavatele, který hledá nové pracovní síly;

zaměstnání fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro uživatele, kterým se rozumí jiná právnická nebo fyzická osoba, která práci přiděluje a dohlíží na její provedení;

poradenská a informační činnost v oblasti pracovních příležitostí.

V tomtéž paragrafu v odstavci 2 dále zákon uvádí, že "za zprostředkování zaměstnání podle odstavce 1 písm. b) se rovněž považuje, je-li cizinec vyslán svým zahraničním zaměstnavatelem k výkonu práce na území České republiky na základě smlouvy s českou právnickou nebo fyzickou osobou a obsahem této smlouvy je pronájem pracovní síly".

A právě tento paragraf 14 odst. 2 může přinést zahraničním společnostem investujícím v České republice další nemalou administrativní zátěž. Společnosti, které se rozhodnou u nás investovat, tak totiž často činí prostřednictvím založení české dceřiné společnosti. Do té pak vysílají své zaměstnance, aby zde vykonávali činnost. Jednou z oblíbených možností, jak smluvně ošetřit vyslání těchto zaměstnanců, je pak uzavření smlouvy o jejich pronájmu mezi zahraniční společností a její českou dcerkou. Takováto situace naplňuje definici obsaženou v paragrafu 14 odst. 2 nového zákona o zaměstnanosti a zahraniční společnost by měla být v souladu s tímto zákonem považována za osobu zprostředkovávající zaměstnání.

Aby však mohla zaměstnání zprostředkovávat, ukládá jí nový zákon o zaměstnanosti povinnost mít k této činnosti povolení. Výjimka je stanovena pouze pro fyzické nebo právnické osoby usazené za účelem zprostředkování zaměstnání v jiném členském státě Evropské unie v souladu s právními předpisy tohoto státu. Takovéto osoby mají právo poskytovat služby v oblasti zprostředkování zaměstnání dočasně a ojediněle i bez povolení, i pro ně je však stanovena alespoň oznamovací povinnost určitých skutečností vůči Ministerstvu práce a sociálních věcí. Společnosti se sídlem mimo Evropskou unii nebo i se sídlem v Evropské unii, které se tam nicméně neusadily za účelem zprostředkování zaměstnání či nehodlají poskytovat své služby v této oblasti dočasně a ojediněle, však v případě, že vyslaly nebo hodlají vyslat do České republiky své zaměstnance na základě smlouvy o pronájmu pracovní síly uzavřené s českou fyzickou či právnickou osobou, neobejdou se bez povolení k této činnosti uděleného Ministerstvem práce a sociálních věcí.

Odpovědný zástupce. Pokud o takovéto povolení žádá právnická osoba, je nutné, aby ustanovila pro výkon činnosti ve formě zprostředkování odpovědného zástupce, kterým může být pouze fyzická osoba. Odpovědný zástupce pak musí splňovat následující podmínky:

dosažení věku nejméně 23 let;

způsobilost k právním úkonům;

bezúhonnost;

odbornou způsobilost;

bydliště na území České republiky

Bezúhonnost dokládá fyzická osoby výpisem z rejstříku trestů. Pokud se ovšem právnická osoba rozhodne do pozice odpovědného zástupce ustanovit zahraniční fyzickou osobu, je nutné bezúhonnost kromě zmiňovaného výpisu z českého rejstříku trestů doložit také obdobným dokumentem státu, jehož je fyzická osoba občanem, jakož i všech států, v nichž se fyzická osoba zdržovala nepřetržitě déle než šest měsíců v posledních třech letech. Žádný z těchto dokladů pak nesmí být starší tří měsíců.

Odbornou způsobilost prokazuje fyzická osoba vzděláním a praxí. V případě, že dosáhla vzdělání vysokoškolského, postačuje dvouletá odborná praxe buď v oblasti zprostředkování zaměstnání, nebo v oboru, pro který bude zaměstnání zprostředkováváno. V případě vzdělání středoškolského je pak nutná praxe pětiletá.

Podmínka bydliště na území České republiky se pak posuzuje v souladu s paragrafem 5 nového zákona o zaměstnanosti, který vymezuje některé pojmy. Definice bydliště je podle tohoto paragrafu diferencovaná pro státní občany České republiky, cizince - občany Evropské unie nebo jejich rodinné příslušníky a pro cizince, kteří nejsou občany Evropské unie nebo jejich rodinnými příslušníky, a to následovně:

u občana České republiky se za bydliště považuje adresa jeho trvalého pobytu na území České republiky;

u cizince - občana Evropské unie nebo jeho rodinného příslušníka je bydlištěm adresa trvalého nebo přechodného pobytu na území České republiky, a pokud takový pobyt nemá, adresa místa, kde se na území České republiky obvykle zdržuje a

u cizince, který není občanem Evropské unie nebo jeho rodinným příslušníkem, adresa místa trvalého pobytu na území České republiky.

Jak lze z výše uvedeného vidět, u českých občanů, občanů států Evropské unie a jejich rodinných příslušníků lze podmínku bydliště v České republice splnit jednoduše, u cizinců - občanů třetích států je však nutné, aby na území České republiky byli registrováni k trvalému pobytu.

Podání žádosti. Jakmile zahraniční právnická osoba nalezne vhodného odpovědného zástupce, měla by si podat žádost o povolení ke zprostředkování zaměstnání, v níž je povinna uvést identifikační údaje právnické osoby, předmět podnikání, formu zprostředkování, pro niž je povolení žádáno, druhy prací, pro které je povolení žádáno, územní obvod, ve kterém hodlá zprostředkování provádět, a identifikační údaje odpovědného zástupce. K žádosti pak přiloží doklady o bezúhonnosti a odborné způsobilosti odpovědného zástupce, prohlášení odpovědného zástupce, že souhlasí se svým ustanovením do funkce, a adresu pracovišť, která budou zprostředkování provádět. Dále je též potřeba doložit příslušnými dokumenty (výpis z obchodního rejstříku apod.) údaje uvedené v žádosti. Podání žádosti je zpoplatněno.

Povolení ke zprostředkování zaměstnání lze udělit maximálně na dobu tří let, lze je však vydat opakovaně.

S obdrženým povolením se zahraniční právnická osoba stává agenturou práce a je oprávněna vysílat své zaměstnance do České republiky na základě smlouvy o pronájmu pracovní síly uzavřené s českou právnickou osobou, třeba úplně stejně, jak to činila do nabytí účinnosti nového zákona o zaměstnanosti i bez povolení. Kromě administrativy ohledně získávání povolení jí nicméně přibudou i další nové povinnosti, např. v souladu s paragrafem 59 nového zákona o zaměstnanosti do 31. ledna běžného roku sděluje Ministerstvu práce a sociálních věcí údaje za předchozí kalendářní rok o počtu jejích zaměstnanců, kteří vykonávali práci u české právnické či fyzické osoby. Ministerstvo práce a sociálních věcí je také oprávněno přezkoumávat způsobilost právnické osoby poskytovat zprostředkovatelskou činnost.

A tak na základě výše uvedeného nelze zahraničním právnickým osobám, jež chtějí vyslat své zaměstnance do České republiky, než doporučit, aby obezřetně volily, jaký postup použijí.
Související