Po České republice jezdí v současné době zhruba pět milionů automobilů. Jejich průměrná spotřeba se pohybuje kolem sedmi litrů na sto kilometrů a každé z aut za rok najede asi patnáct tisíc kilometrů. Není proto divu, že valná většina jejich majitelů a řidičů má jednu velikou starost: jaká je cena benzinu a jak se bude vyvíjet do budoucna. Tato otázka je teď, těsně před začátkem dovolených, více než aktuální. Odpověď na ni je obtížná. Do hry o konečnou cenu u čerpacích stanic totiž vstupuje celá řada neznámých.

NEJVĚTŠÍ PODÍL DANÍ. Konečná cena benzinu je tvořena cenami ropy, nepřímými daněmi a maržemi producentů (rafinerií) a distributorů (čerpacích stanic). Podíl těchto jednotlivých složek se v čase mírně mění v závislosti na aktuální situaci na trhu.

Podle zjednodušeného propočtu týdeníku Ekonom, který nebere v úvahu otázku množství nakoupených zásob, a tudíž časového zpoždění úprav cen, lze říci, že v průměru od začátku letošního roku přes 60 % z koncové ceny benzinu ukrojily platby státu: spotřební daň (v současnosti 10,84 Kč na litr) a DPH 22 %. Podíl nakupované ropy na ceně u čerpadel je zhruba jedna pětina. Zbývajících téměř 20 % připadá na marže výrobců a distributorů.

Pro zjištění, jaká část z nich připadá na rafinerie a na čerpací stanice, by bylo nutné znát jejich předávací ceny. Ty si však z důvodu obchodního tajemství obě strany přísně střeží. Vodítkem může být cena benzinu na Rotterdamské burze, jejímž vývojem často představitelé České rafinérské zdůvodňují potřebu zdražovat. Za předpokladu, že rafinerie prodává "benzinkám" za cenu shodnou s tržními kotacemi na komoditní burze v Rotterdamu, vychází podíl marže rafinerií na celkové ceně na pouhých 4,2 %, zatímco benzinové stanice se na ní v prvním pololetí v průměru podílely 15,3 procenta (viz graf 1).

ROPA BY MOHLA ZLEVNIT. Cenu benzinu v letních měsících ovlivní cena ropy, kurz koruny k dolaru (ropu ČR nakupuje za dolary) a marže rafinerií a "benzinek" (dále již souhrnně jako celkové marže). Při odhadech vývoje cen ropy na světových trzích je nutné vycházet z celkové geopolitické situace zemí vyvážejících ropu. Komerční zásoby v zemích OECD v průběhu jara stagnovaly. Na jedné straně se nedaří obnovit těžbu v Iráku tak rychle, jak se původně předpokládalo, americká vláda navíc zahájila na konci dubna nákupy do strategických rezerv. Všechny tyto faktory vedly k poslednímu růstu ceny na zhruba 27,5 dolaru za barel, upozorňuje Jiří Šťastný ze společnosti Colosseum (stav z poloviny června - pozn. redakce). Za měsíc by se podle něj cena ropy Brent mohla pohybovat v rozmezí 26,5-27,0 USD/bbl. V tříměsíčním horizontu Šťastný předpokládá, že díky tlaku zvýšené těžby z Iráku bude mít ropa tendenci spíše klesat. Její cena by proto měla oscilovat v rozmezí od 21 do 24 USD/bbl. Rozhodující podíl na dovozech má ale uralská ropa, která je díky nižší kvalitě o více než dolar levnější - dynamika její ceny byla však v minulosti téměř shodná s Brentem. Tento vývoj lze předpokládat i do budoucna.

Minimálně stejně obtížný je odhad budoucích cen dolaru vůči koruně. Obchodování na paritě CZK/USD většinou sleduje vývoj na evropském měnovém trhu a kurz koruny k euru. V současné době se dolar obchoduje na nejslabších úrovních od zavedení eura v roce 1999. V České republice zatím experti odhadují, že ve střednědobém horizontu bude koruna vůči dolaru ještě mírně posilovat ze současného kurzu zhruba 26,80 CZK/USD. David Marek z Patria Finance předpokládá, že za měsíc koruna mírně posílí na 26,66 CZK/USD a v polovině září bude ještě o třicet haléřů silnější. Cena ropy přepočtená do korun by se tedy měla snižovat.

LETNÍ ZVÝŠENÍ MARŽÍ. Do hry však vstupují také marže. Rozdělení finální ceny benzinu na podíl daní, ropy a marží podle propočtů Ekonoma prokázal, že pojem "letní zdražování" není prázdným termínem (viz graf 2). Na základě výpočtů průměrné celkové marže od roku 1999 skutečně vyskočily v letních měsících. Jaká bude jejich hodnota za měsíc či za čtvrtletí, to se neví, je však známo, o kolik se v předchozích čtyřech letech v průměru změnily červencové marže (+22 haléřů/litr), resp. zářijové marže (-5 haléřů/litr) vůči červnovým. Za předpokladu stejného vývoje i v letošním roce pak ceny benzinu typu Natural 95 mírně zdraží z průměrné hodnoty 24,21 Kč/litr v první polovině června na 24,30 Kč/litr v červenci. Díky levnějším korunovým cenám ropy i předpokládané "posezonní" redukci marží by průměrná zářijová cena benzinu mohla zlevnit na 23,11 koruny za litr.

Od 1. ledna příštího roku by mělo dojít ke zvýšení spotřebních daní. Parlament novelu zákona sice ještě neschválil, navrženo je zvýšení o 60 haléřů, na 11,44 Kč/litr. Pouze vinou této úpravy - bez vlivu změn cen ropy, kurzu koruny a celkových marží - se ceny benzinu zvednou o 73 haléřů na litr. Závislost poptávky po benzinu na jeho cenách je malá (tzn. cenová elasticita poptávky je nízká) - růst cen benzinu se projevuje v poklesu nakoupeného množství pouze minimálně. Dá se předpokládat, že daňové břemeno bude z velké části přeneseno na spotřebitele.


58_E26_58 ()

Související