reklama
reklama
Byznys Echo / Respondent

Jakub Brandalík

ředitel společností Lightway a Wirtuuu
Odpovědi respondenta

Protiepidemická opatření

Jaká konkrétní opatření máte v podniku připravená pro eventuální další vlnu covidu-19?
S další vlnou Covidu u nás v Lightway nepočítáme, takže opatření neplánujeme žádná. Skoro všichni jsou očkovaní, tak se nemáme čeho bát, doufejme.

Růst cen energií

Jak se vás osobně, či vašeho podniku dotkne zvýšení cen energií?Co to podle vás bude znamenat pro český byznys?
Při výrobě křišťálových světlovodů Lightway je růst cen energií zásadní pro cenu sběrače světla z křišťálového skla. K tavení skla totiž používáme právě elektrickou energii, jejíhož bezprecedentního zdražování jsme nyní svědky. Do celkové spotřebitelské ceny se pak tento nárůst promítá 30% zvýšením ceny za tento křišťálový sběrač světla.

Inflace na vzestupu

Inflace v dubnu překročila tři procenta. Obáváte se, že by mohla poškodit Vaši společnost, znehodnotit její rezervy?Pokud ano, jakým způsobem plánujete peníze Vaší firmy či Vaše vlastní pro inflaci zabezpečit?
Lightway dal v posledních letech většinu rezerv do vývoje a výroby nových typů křišťálových světlovodů.
Po odeznění krize díky Covidu se nám teď začínají investice vracet zvýšenou poptávkou a inflaci nevnímáme nijak výrazně.
Výroba Lightway světlovodů po období pandemie zase letí nahoru.

Datová schránka pro podnikatele

Byli byste pro to, aby všichni podnikatelé včetně živnostníků museli povinně mít datovou schránku? Je vhodné, aby jim stát tento způsob komunikace nařizoval zákonem?
Když se snažíme dohonit u nás v Lightway jakéhokoliv živnostníka, protože si třeba odebral křišťálové světlovody Lightway a zapoměl uhradit fakturu, tak se datová schránka hodí. Proto jsem Pro zřízení datových schránek všem živnostníkům.

Firemní investice během pandemie

Covid už je v Evropě téměř rok. Jak se během té doby vyvíjely investice do rozvoje vaší firmy? Utlumili jste je, nebo v některé oblasti i navýšili? Jaké investice plánujete pro letošní rok?
Za kovidový rok jsme investovali do nového, bočního křišťálového světlovodu Lightway, který vede denní světlo z fasády budovy, hluboko do temného interiéru, kde nejsou okna. Vývoj měl dramaticky namále a vzhledem k situaci v ekonomice byla polovina lidí ve vedení firmy proti dokončení. Nakonec jsme však vývoj dokončili a fasádní typ se dobře uchytil. Na trhu je tak křišťálový světlovod Lightway ještě více výjimečný.
Investice se překvapivě vrátila během 5 měsíců, což bylo zasloužené vítězství těch, kteří prosazovali dokončení vývoje a uvedení do výroby.

Tipy na knižní novinky a podcasty

Jakou letos vydanou knihu byste doporučili čtenářům Ekonomu? Proč zrovna tuto? Máte tip i na nějaký podcast?
Doporučil bych napínavou knihu Liška od Fredericka Forsytha, čte se jedním dechem :)

Vánoce ve vaší firmě

Pandemie ovlivnila způsoby, jak budou podniky děkovat svým zaměstnancům za práci v uplynulém roce. Jak letos řeší vánoční dárky a večírky vaše firma? Jak bude lidem dárky doručovat, pracují-li z domova?
Jako výrobce křišťálových světlovodů Lightway finišujeme úspěšnou sezónu a určitě naše zaměstnance potěšíme dárky k vánocům.
Nebude večírek, ale vynahradíme to na jaře. Pokud musí někdo zůstat doma, tak mu je Lightway doručí domů.
Zaslouží si to za výkon, který letos odvedli.

Česko země koronaviru

Česko se zařadilo mezi země s největším přírůstkem počtu případů onemocnění covid-19 na světě. Dominuje i ve statistikách úmrtí. Vnímáte to jako stigma při jednání s vašimi zahraničními partnery? Muže to podle vás do budoucna poškodit obraz České republiky?
Lightway vyrábí a prodává křišťálové světlovody do 30 zemí světa a musím říct, že jsme se nesetkali s přístupem, že by přírůstky počtu případů Českou republiku poškozovaly.
Máme vlastní dceřinou firmu v Anglii a v USA a vše běží normálně, i když je Lightway vyráběn v Česku.
Naši někteří partneři v zahraničí mají názor, že pokud se více populace testuje, tak o tolik jsou vyšší nárůsty pozitivně označených lidí.

Druhá vlna úprku na home office

Začíná druhý letošní hromadný přechod na home office. Jaká jsou vaše ponaučení z první jarní vlny? Organizujete práci z domova v druhé vlně na základě toho jinak?
Naše zkušenost a ponaučení v Lightway je, že vše se z domova dělat nedá. Světlovody musíme fyzicky vyrobit, pak jít k našemu zákazníkovi provést zaměření, spočítat správný typ, pak světlovod nainstalovat a nakonec osobně zkontrolovat po montáži, jak je zákazník spokojený a zda má dostatek denního světla tam kde byl předtím tmavý kout. Tedy organizujeme vše tak, aby v Lightway bylo co nejvíce lidí v práci a ne doma.

Manažerské investice

Jakým způsobem se snažíte zhodnocovat peníze, které vyděláte? Investujete například na kapitálových trzích nebo do nemovitostí?
Všechny vydělané peníze v současnosti investujeme zpět do firmy, jelikož je po Covidu potřebujeme k obnoveni produkce křišťálových světlovodů Lightway.
1 2
reklama