reklama
reklama
Byznys Echo / Respondent

Magdalena Souček

vedoucí partnerka EY v České republice
Odpovědi respondenta

Druhá vlna úprku na home office

Začíná druhý letošní hromadný přechod na home office. Jaká jsou vaše ponaučení z první jarní vlny? Organizujete práci z domova v druhé vlně na základě toho jinak?
Zásadní jsou pro nás bezpečí a zdraví našich zaměstnanců a zároveň snaha a potřeba být k dispozici našim klientům. K druhé vlně a home office proto přistupujeme podobně jako na jaře. I nyní doporučujeme pracovat z domova, avšak naše kancelář zůstává otevřená. Zaměstnance jsme současně rozdělili do týmů, které se navzájem v práci nepotkávají, aby v případě potřeby mohl jeden tým nahradit druhý. Při dodržení maximálních bezpečnostních opatření je tedy na každém, kde a jak bude pracovat.

Kultura a byznys

Máte vzhledem k pracovnímu vytížení čas na kulturu? Čtete knihy, chodíte do divadel, kin, galerií, jezdíte v Česku na kulturní a hudební festivaly a po památkách?
I přes velké pracovní vytížení si čas na kulturu vždycky dokážu najít. Nejraději mám operu a balet, a to byl i jeden z důvodů, proč jsem se stala mecenáškou Národního divadla. Na hudební a kulturní festivaly nejezdím, ale líbí se mi moderní umění. Často navštěvuji galerie, kde současní umělci vystavují své malby nebo sochy.

Internetové obchody na vzestupu

Posílily vaše firmy v posledních měsících v důsledku pandemie svou pozici v online prodeji? Budete dále více sázet na e-commerce?Vy osobně jste začal/a více nakupovat na e-shopech a budete v tom pokračovat, nebo se vrátíte do kamenných prodejen?
Semináře pro klienty i studenty jsme ze dne na den přesunuli do online prostředí. Spustili jsme řadu nových projektů jako jsou interaktivní setkání Byznys s EY Live s úspěšnými českými podnikateli, nebo projekt Rychlá rada, velká pomoc. Naši zkušení konzultanti během hodiny zdarma radí v pěti oblastech – finance, zaměstnanci, COVID programy, daně a IT bezpečnost. Já osobně preferuji kamenné prodejny, avšak nenakupuji cíleně. Ideální situace nastane, když nic nehledám, ale náhodou mě něco zaujme. Pak ráda výrobek vyzkouším. Tohle mi e-shop nikdy nenahradí.

Vývoj mezd v době pokoronavirové

Změní pandemie trend rostoucích mezd a benefitů na pracovním trhu v Česku?Lze očekávat, že zaměstnanci nebudou mít takové nároky, budou si práce více vážit a firmy budou mít při hledání lidí větší výběr?
Část firem již výrazně omezila zaměstnanecké benefity, některé dokonce snížily mzdy. Významné nárůsty mezd jsou už minulostí. Pokud vůbec budou firmy navyšovat mzdy, pak jen v řádu procent. Navíc zřejmě jen vybraným skupinám zaměstnanců. Vždy bude záviset na situaci konkrétní firmy a odvětví, v němž působí. Zatímco některé firmy nebudou nuceny k žádným zásadním restrikcím, v jiných budou zavedeny na relativně dlouho. Nezaměstnanost mírně vzroste a trh práce, který ještě nedávno nahrával hlavně uchazečům, se změní ve prospěch zaměstnavatelů. Neočekáváme ale dramatický nárůst nezaměstnanosti.

Podpora pro české firmy

Co si myslíte o poslaneckém návrhu, že by obchody musely nabízet až 85 procent potravin českého původu?Jak jinak a případně lépe by podle vás měl stát podpořit všechny české podnikatele?
Musíme se dívat na celý dodavatelský řetězec. Zemědělské zdroje potravin jsou limitované a nepokryjí naše potřeby, je i obtížné oddělit české a dovezené zdroje. Než se uzákoní podobné nařízení, je nutné podporovat českou produkci na polích a v chovech, abychom tyto zdroje zajistili. Důsledky pro spotřebitele mohou být vyšší cena, snížený sortiment a objem dovozových potravin. Pro české podnikatele musíme vytvářet stabilní a fungující prostředí a podpořit odpovídající vzdělání. Kroky, které vedou k omezování konkurence, včetně zahraniční, jsou často z dlouhodobého pohledu kontraproduktivní.

Rozvolňování mimořádných opatření

Dochází k rozvolňování mimořádných opatření přijatých v souvislosti s koronavirem. Jaký to bude mít vliv na váš byznys? Na co se vy osobně v souvislosti s rozvolněním opatření nejvíce těšíte?
Osobně se nejvíce těším, až se opět v kanceláři uvidím s kolegy a pracovní den znovu získá svůj lidský element. Pandemie Covid-19 nám ukázala, jakou podobu bude mít interakce s kolegy a obchodními partnery do budoucna. Zjistili jsme, že nás čeká spousta technologických změn a zrychlení díky digitální transformaci firemních procesů. Avšak jisté je, že se věci nevrátí do starých kolejí a nastane „nový normál“. Nehledě na benefity, které dnešní doba v oblasti moderních technologií přináší, setkání s klienty tváří v tvář stále považuji za velmi důležitý aspekt v byznysu.

Státní pomoc ekonomice

Jak jste spokojeni s tím, jak vláda pomáhá podnikatelům a ekonomice zvládnout pandemii koronaviru?
Peníze z COVID I a II se dostávají k firmám pomalu. Kvůli manuálním procesů trvá vyřízení žádosti dlouho a velká část jich je zamítnuta pro nesplnění všech podmínek. Při využití digitalizace by byly problémy mitigovány. Objem obou programů je velmi nízký a zdaleka nepokrývá potřeby firem. COVID III je na dobré cestě, co do objemu a způsobu distribuce přes komerční banky. Otázkou je, jaké parametry záruky a úvěru se dohodnou. Např. portfoliové záruky 25 % se jeví jako nízké. To nutí banky být selektivnější, a je možné, že se tak finanční pomoc se nedostane do potřebných částí ekonomiky.

Přínosy pandemie

Může mít podle vás současná pandemie koronaviru nějaký pozitivní dopad na vaši firmu či celou společnost? Přinesla aktuální situace pro vás osobně něco dobrého?
Pandemie koronaviru urychlí zavádění digitálních technologií. Udržování doporučené vzdálenosti vede k tomu, abychom pořádali virtuální workshopy a komunikovali prostřednictvím videokonferenčních hovorů. Spotřebitelé upřednostňují digitální transakce před hotovostní platbou a v nebývalém měřítku se rozvíjí i telemedicína. Vývoj technologií pro práci na dálku zažívá boom a podnikům se také otevírá prostor pro automatizační technologie, jako jsou robotizace nebo umělá inteligence (AI). Proces digitalizace nejen že přetvoří celá průmyslová odvětví, ale přeformuluje povahu práce jako takové.

Práce a home office

Jak se vám v době karantény osvědčila ve firmě práce z domova? Pozorujete například pokles výkonnosti zaměstnanců na home office, zejména těch, kteří v tomto režimu nikdy nepracovali?
S občasnou prací z domova má většina našich zaměstnanců zkušenosti. Mimo dosavadní projekty pomáháme klientům zmírnit dopady COVID-19 a radíme, jak rychle zareagovat, přizpůsobit se a snížit rizika pro firmu. Výkonnost kolegů je i v tomto náročném období vysoká, ne-li vyšší. Je to pro nás nová situace, učíme se za pochodu, ale jde to. Svět po Covidu bude jiný, ale také velmi zajímavý a přinese řadu příležitostí. Hlavní roli budou hrát digitální technologie a propojení na dálku. Nicméně neměli bychom zapomínat na to, že osobní kontakt (nejen) s klienty k poradenství neodmyslitelně patří.

Dopady koronaviru na firmy (aktualizováno)

Jak epidemie koronaviru zasáhla do vašeho byznysu? Jak očekáváte, že se váš byznys změní po odeznění epidemie?
Radíme, jak zajistit bezpečí zaměstnanců a jak umožnit pracovat na dálku, jak zajistit kontinuitu výroby, přizpůsobit se změnám v poptávce a doručení zboží. Konzultujeme daňové dopady vládních opatření, navrhujeme rozpočty a plánujeme obchodní výkonnost. Radíme, jak zohlednit peněžní podporu vlády. Pomáháme klientům překonat kritické období z pohledu likvidity a financování, zamýšlíme se společně nad tím, co bude “potom”: až nebezpečí opadne – budou odvětví stejná jako dřív? Spolehnete se na stejné faktory, scénáře, strategie a plány? Půjde jenom o počítání ztrát, nebo i o nové příležitosti?
1 2 3 4
reklama